Dobry den,
chtela jsem se zeptat jestli u vas dostanu kompletni informace jak postupovat ohledne bratra.Mamka umrela pred 2 mesicema a bratr je jiz 25 v jednom ustavu .Je pravda ze jsem ho nevidela 4 roky protoze jsme se s manzelem odstehovali do Rakouska kde zacatky nebyli jednoduche .Mamka si bratra bravala nekolikrat do roka a me kdyz jsem si ho chtela vzit na vanoce bylo zdeleno ze musim pockat do rozhodnuti soudu o opatrovnictvi ze bratr nema OP a ze to bude dlouho trvat.Zaroven bratr ma posledni zub a ja zacala resit s klinikou v Praze implantaty ale bohuzel to nikoho nezajima a sestra nema zajem o bratra ta tvrdi ze nedovoli abych delala bratrovi opatrovnici .Nevim jestli mam pravo do neceho zasahovat protoze momentalni opatrovnik mesta ktery mu byl ustaniven me sdelil abych nevolala ani bratrovi lekarce ze by to nebylo dobre ale ja potrebuji vedet co ma presne za nemoce (hemeroidy,plisne na nohou a mel eksem na rukou) nejvic me trapi jeho zuby .Prosim pomozte me a poradte jak se muzu branit jiz pred soudem .Pritom by stacilo kdyby bratrovi zridili pripojisteni a OP a mohl by na vanoce prijet.Kdyz mu volam tak neustale opakuje ze chce domu a ze chce do Breclavi tam jsem driv s manzelem bydleli.Jsou moje pozadavky nadstandartni ?Mohu nejak zasahnout jiz pred soudem a bratra ziskat na 3-4 tydny nebo to musim vzdat ? Dekuji M

04.12.2017 11:16: Šosová Marta JUDr.
Dobrý den, děkujeme za důvěru, se kterou jste se na nás obrátila v záležitosti starosti o Vašeho bratra.
Jestli tomu dobře rozumím, prozatím, než bude dále rozhodnuto, vykonává funkci opatrovníka město. Opatrovník má povinnost dbát na zájmy a přání opatrovance. Vše co píšete je, jak se zdá, v jeho zájmu. Nicméně je to právě opatrovník, který vyřízení OP, vycestování, či zdravotní výkony musí schválit. Pokud se Vám jeví, že opatrovník nekoná v zájmu bratra, možná by pomohl osobní rozhovor s konkrétní osobou, která byla městem určena k výkonu opatrovnictví, případně s jejím nadřízeným. Mohla byste věc také řešit s opatrovnických soudem, opět asi nejlépe osobně, vzhledem ke krátkosti času do Vánoc.
Jak se zdá, vzhledem k Vašemu bydlišti je to však pro Vás obtížné.
Jinak bych Vám ještě doporučila obrátit se na Veřejnou ochránkyni práv - podnět je možné podat i elektronicky. Mají možnost v těchto záležitostech i méně formálně jednat s opatrovníkem za účelem naplnění práv opatrovance. Kontakt a veškeré postupy najdete na stránkách www.ochrance.cz.
Faktem ovšem je, že pokud Vaše sestra odporuje tomu, abyste se Vy stala opatrovnicí, bude nejspíše současný veřejný opatrovník mít určité obavy například souhlasit s tím, aby bratr vycetoval do zahraničí.
Jinak potom asi není jiná možnost, než vyčkat rozhodnutí soudu.
Je mi opravdu líto, že Vám nemohu podat příznivější informaci.
JUDr. Marta Šosová