Dobrý den, jsem opatrovníkem syna 19 let. Do jeho 18-ti let se syn s otcem stýkal dle rozsudku, který byl ještě před zletilostí upraven zejména v období letních prázdnin. Jedná se mi o to, že jsem neustále vystavena ze strany otce atakům. Neustále mi vyhrožuje soudem, pokud k němu syn nepůjde, přesně jak bylo původně stanoveno. Viz. konkrétně letos, když jedeme na dovolenou k moři. Neakceptuje informace, kdy má syn dovolenou, ohání se posledním rozsudkem. Chci vědět a předpokládám, že rozsudek před dobou zletilosti není platný a jaká práva mám jako opatrovník ohledně styku s otcem, aby mě u opatrovnického soudu nenapadal, že zamezuji se synem styk. Jsem povinna konkrétně třeba předkládat potvrzení o synově nemoci, když není schopen návštěvy u otce. On očekává, že se synem budeme přizpůsobovat jeho dovolené a preferencím. Případně, kdo mi v tomto poradí. Opatrovnické oddělení přísl. soudu? Nedá se s ním domluvit a neustálé dohady syn nese špatně. Děkuji za informaci.

27.06.2018 13:10: Rychlá Kateřina, Mgr.
Vážená paní,
chápu, že Vaše situace není snadná a vážím si toho, že jste se u nás rozhodla hledat radu a pomoc.
Váš dotaz jsem konzultovala se sociální pracovnicí naší služby sociální rehabilitace Jaroslavou Kaczorovou, DiS., která upozorňuje, že dle zákona je opatrovník povinen jednat v nejlepším zájmu opatrovaného a chránit jeho práva. Dá se tedy říci, že tlak ze strany otce v synově zájmu aktuálně není, a to z toho důvodu, že sama říkáte, že neustálé dohady syn nese špatně.
Vy sama jako opatrovník přitom rozhodujete za syna pouze v rozsahu daném soudním rozhodnutím. To znamená, že, pokud je syn schopen se sám rozhodnout, zda chce trávit čas s otcem, nebo raději jiným způsobem (kvůli nemoci, dovolené, případně jiným zájmům), jeho přání by mělo být otcem i Vámi respektováno. Co se týče rozsahu styku s otcem, znamená to tedy, že syn nemusí respektovat doporučenou frekvenci styku.
Z toho vyplývá, že Vy nemusíte dokládat žádné potvrzení o synově zdravotním stavu apod. a syn se také nemusí přizpůsobovat otcovým požadavkům a termínům, otec by se naopak měl přizpůsobit jeho potřebám.
Chcete-li mít jistotu, že jednáte v souladu s právy a povinnostmi opatrovníka, doporučujeme, abyste současné problémy zmínila ve zprávě opatrovníka, kde také můžete uvést, jakým způsobem s Vámi bývalý partner jedná, popř. čím vyhrožuje a jak Vaše spory syn snáší.
Přejeme Vám brzké uklidnění situace a hodně sil a trpělivosti,
Mgr. Kateřina Rychlá
Jaroslava Kaczorová, DiS.
z. s. InternetPoradna.cz