Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda mi můžete poradit s vyřízením rodičovského příspěvku? Jde především o toto:
1. musím dokládat svoje příjmy, nebo lze doložit příjmy manžela, který je má vyšší ale dávku brát sama?
2. když jsem od 4.10. na mateřské musím si podat žádost co nejdřív abych mohla plynule přejít z mateřské na rodičovskou? Jde mi o lhůty pro vyřízení ať pak nejsme např. měsíc bez peněz
3. na který úřad jít jako první na pracák nebo na sociálku?
Předem děkuji za odpověď

12.01.2018 10:19: Občanská poradna Ústí nad Orlicí
Hezký den,
děkujeme za Váš dotaz, se kterým se obracíte právě na internet poradnu.
Zajímají Vás informace k rodičovskému příspěvku.
Pro stanovení zda a v jaké výši má žadatel nárok na rodičovský příspěvek je rozhodující výše denního vyměřovacího základu pro stanovení peněžité pomoci v mateřství.
V případě, že denní vyměřovací základ lze stanovit u obou rodičů, vychází se z toho základu, který je vyšší, aniž rodič s vyšším denním vyměřovacím základem o rodičovský příspěvek žádá, nebo ho pobírá.
Nejprve budete tedy muset zajít na okresní správu sociálního zabezpečení, kde si necháte potvrdit, že pobíráte peněžitou pomoc v mateřství (potvrzení o Vašem denním vyměřovacím základu).
Pokud byste chtěla rodičovský příspěvek čerpat přes otce dítěte, budete od okresní správy potřebovat také potvrzení o denním vyměřovacím základu otce.
Bez doložení těchto potvrzení se poskytuje rodičovský příspěvek v nejdelší a nejnižší variantě.
Aby nedošlo k finančnímu výpadku, je ideální začít řešit žádost zhruba ve čtyřech měsících dítěte.
Nejvhodnější pro Vás zřejmě bude nejprve zajít na úřad práce, kde si vyzvednete žádost o rodičovský příspěvek a pracovnice by Vás měla informovat o tom, co všechno budete k žádosti muset dokládat.
S pozdravem
Občanská poradna Ústí nad Orlicí