Dobrý den,
ráda bych se zeptala, co se stane, pokud je můj rodič v insolvenci a má platit výživné na zletilé dítě, ale bohužel neplatí. Pokud podám uplatnění za majetkovou podstatu, je šance, že mému rodiči insolvenci nezruší? Slyšela jsem něco o konkursu, co to přesně znamená?
Děkuji moc za odpověď.

12.02.2018 15:01: Občanská poradna SPOLEČNĚ-JEKHETANE
Vážená paní,
děkujeme Vám za důvěru a odpovídáme na Váš dotaz ze dne 7. 2. 2018.
Pokud Váš rodič, který je v insolvenci nemá dostatečné příjmy na to, aby se mu sráželo výživné (případně alespoň jeho část), pak je to pravděpodobně z důvodu toho, že jako první se uspokojuje odměna insolvenčního správce, poté běžné výživné, následně dlužné výživné a nakonec zbytek zabavitelné částky se přerozděluje věřitelům.
Nedostatečný příjem může být třeba jen způsoben dočasnou pracovní neschopností. V každém případě zkuste kontaktovat jeho insolvenčního správce, jedině tak můžete získat konkrétní informace, proč vyživovací povinnost není plněna. Případně můžete sama nahlédnout do insolvenčního řízení skrze veřejně dostupný rejstřík, viz tento odkaz: https://isir.justice.cz/isir/common/index.do
Ke zrušení schváleného oddlužení může dojít, pokud by tento stav trval přibližné déle než půl roku a to na návrh insolvenčního správce.
Vy můžete pod spisovou značku řízení podat podnět, kdy třeba zmíníte nepoctivý záměr dlužníka, ale toto Vám nemohu jednoznačně doporučit, pokud neznám podrobnosti insolvenčního řízení Vašeho rodiče.,
Pokud by u rodiče došlo ke zrušení oddlužení, byl by na jeho majetek prohlášen konkurs, pravděpodobně formou tzv. nepatrného konkursu. Podrobnosti o konkursu získáte zde: http://www.businessinfo.cz/cs/clanky/konkurs-ppbi-50760.html#!
V případě zájmu o projednání Vašich možných konkrétních kroků, můžete využít některou z občanských poraden nejbližších Vašemu bydlišti. Seznam občanských poraden zde: http://www.obcanskeporadny.cz/component/option,com_poradny/Itemid,8/view,poradny/
S pozdravem,
Lucie Florová
Vedoucí Občanské poradny SPOLEČNĚ-JEKHETANE, Ostrava