Dobrý den, přijela jsem z usa po více jak 10 letech do čr.Manžel američan mi vybral všechny kreditky co jsem měla.A začal se chovat divně.Dostala jsem strach a přijela domů do ČR.Chtěla bych zažádat o rozvod z české republiky a už se tam nevracet.Je to možné se rozvádět na dálku?Potřebuji k tomu právníka?Stačí mi jeden tady nebo ho musím mít i v USA?Nevíte jak by se to dalo řešit co nejrychleji a pokud možno levně nemám peníze vše mi manžel vybral.Na letenku mi půjčili rodiče.děkuji za odpověď.

05.12.2018 16:28: Občanská poradna Proxima Sociale o.p.s.
Dobrý den,
rozvod manželství občana České republiky a cizího státního příslušníka se řídí Zákonem o mezinárodním právu soukromém. Jestliže je jeden z manželů státním občanem České republiky, rozhodují o rozvodu manželství české soudy. Žije-li každý z manželů v jiném státě, použije se v rozvodovém řízení český právní řád. Rozvod v České republice je přípustný i tehdy, pokud bylo manželství uzavřeno v zahraničí, například v domovské zemi manžela cizince (§ 47 - § 50 Zákona o mezinárodním právu soukromém).
V případě, kdy manžel v návrhu na rozvod manželství s cizincem sdělí, že mu není známo, kde druhý z manželů bydlí, tudíž mu nelze zaslat soudní dokumenty, soud mu stanoví opatrovníka. Nejčastěji je opatrovníkem jmenována advokátní kancelář, která zastupuje manžela cizince a hájí jeho zájmy. Opatrovník může v rámci řízení o rozvodu manželství navrhovat důkazy, odvolat se proti rozsudku o rozvodu manželství nebo podávat i další opravné prostředky.
Manželství může být rozvedeno, je-li soužití manželů hluboce, trvale a nenapravitelně rozvráceno a nelze očekávat jeho obnovení, neboť alespoň jeden z manželů manželské společenství zjevně obnovit nechce. Manželé spolu nežijí, netvoří-li manželské či rodinné společenství, bez ohledu na to, zda mají nebo vedou rodinnou domácnost. Soud, který rozhoduje o rozvodu manželství, zjišťuje existenci rozvratu manželství, a přitom zjišťuje jeho příčiny (§ 755 - § 758 Občanského zákoníku).
Rozvod manželství realizovaný v České republice je účinný i v zahraničí. Cizí stát by tak měl tento rozsudek přijmout stejně, jako by ho vydal soud v této zemi. Máte-li občanství ČR, můžete podat návrh na rozvod i v České republice, aniž byste se musela vracet do USA. Pravděpodobně nebude nezbytné, abyste měla právníka i v USA, ledaže byste v USA potřebovala zastoupení v záležitostech, které nelze řešit z České republiky.
Rozvod s cizincem může být komplikovaný, proto Vám doporučujeme, abyste se obrátila na advokáta se zaměřením na „mezinárodní právo soukromé“, který Vám sdělí podrobné informace a případně Vás zastoupí v soudním řízení:
http://vyhledavac.cak.cz/
S pozdravem Občanská poradna Proxima Sociale o.p.s.