Dobrý den, prosím o radu. Se synem vlastníme každý id.1/2 bytu. Syn je ženatý. Nyní bychom chtěli naši polovinu bytu prodat synovi tak, aby jen on byl výlučným vlastníkem nemovitosti. Nechceme mu byt darovat, ale prodat. Důvody jsou složitější, takže pokud to není nutné, nebudu rozepisovat. Je tedy možné, abychom synovi nejdříve darovali peníze a on z těch darovaných peněz koupil naši polovičku? Peníze bychom mu poslali nejdříve na účet, teprve potom by proběhl prodej. Pokud by byla písemná forma darovací smlouvy, měl by se jako účel napsat koupě naší poloviny bytu? Děkuji

06.04.2020 09:53: Občanská poradna Ústí nad Orlicí
Dobrý den,
děkujeme, že se s Vaším dotazem obracíte právě na internetporadnu.
Chápeme správně Váš záměr, převést ideální polovinu bytu na Vašeho syna, tak aby byl jen on výlučným vlastníkem celého bytu, nikoliv aby byl byt například ve společném jmění manželů.
Váš syn by byl výlučným vlastníkem i Vaší ideální poloviny jen v případě, že byste tuto polovinu na syna převedli darem či by syn tuto polovinu zdědil.
Pokud si Váš syn byt koupí za peníze, které od Vás získal darem, tak bude ideální polovina bytu pouze v jeho vlastnictví, nespadne tak do společného jmění manželů. Lze to řešit i tak, že u notáře se zúží společné jmění manželů.
Obecně můžeme doporučit darovací smlouvu sepsat písemně, ale i ústní forma by měla stačit. Důvod nemusíte udávat žádný.
S pozdravem
Občanská poradna Ústí nad Orlicí