Dobrý den, mám dotaz ohledně mzdy. Majitel firmy nám od ledna, kdy platí zrušení superhrubé mzdy snížil mzdu tak, že jsem na stejné čisté mzdě jako loňský rok. Mám základ + odměny, které jsou ale po celý rok stejné, takže se moje mzda během roku nemění. Nyní tyto odměny stáhl tak, aby mi zůstala stejná částka čisté mzdy jako vloni. Je možné tuto situaci řešit? Byla jsem se zeptat proč mi byla mzda snížena, ale bez vysvětlení mi bylo nřízeno sepsat můj denní režim s zapsat co a jak dlouho dělám. Obávám se že nejsme jediná firma, kde místo aby si lidé polepšili, tak na mzdách ušetří majitel. Předem děkuji za odpověď. H |

19.02.2021 09:55: Horák Martin, Mgr. |
Dobrý den Pro posouzení, zda může zaměstnavatel jednostranně upravovat výši mzdy, a je jedno jestli je to v souvislosti s úpravou zdanění nebo z jiných důvodů, je rozhodující, jestli je mzda sjednána v pracovní či jiné smlouvě, nebo zda je stanovena jednostranně zaměstnavatelem formou mzdového výměru. V prvním případě je změna mzdy možná pouze změnou dohody, tj. je vázána na souhlas zaměstnance. V druhém případě souhlas zaměstnance nutný není, zaměstnavatel stanoví mzdu ve mzdovém výměru jednostranně a jednostranně ji může i měnit. Za jakých podmínek, to pak záleží i na tom, zda ve firmě fungují odbory nebo je způsob výpočtu mzdy upraven vnitřním předpisem. Další věc je, že pokud se mzda skládá z pevné nárokové částky (základu) a odměny, která je pohyblivá, nemůže zaměstnanec v zásadě bránit zaměstnavateli, aby tuto pohyblivou částku upravil, a to bez ohledu na formu stanovení či sjednání mzdy. Opět ovšem záleží na tom, jaké podmínky a kritéria jsou stanoveny pro vyplácení a výši odměny ve vnitřním předpise či v kolektivní smlouvě. Pokud takové předpisy existují, má zaměstnavatel povinnost se jimi řídit. Pokud ne a odměna je určována jen jeho uvážením, pak možnost obrany prakticky neexistuje. |
Server InternetPoradna provozuje občanské sdružení InternetPoradna.cz.
ISSN 1801-5190 © InternetPoradna.cz, 2001-2013.
InternetPoradna.cz, jejímž autorem je InternetPoradna.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported .