Dobrý den. Chci se zeptat, jestli mohu u úřadu práce čerpat podporu v nezaměstnanosti, když jsem letos získal 3.stupeň invalidity, invalidní důchod?
Dobře si pamatuji, že v minulosti, když jsem měl plný invalidní důchod, mohl jsem se zaregistrovat do evidence uchazečů o zaměstnání, protože jsem předtím poctivě pracoval, dali mi také solidní hmotné zabezpečení.
Nyní, když mám posudek o invaliditě, dočetl jsem se v něm toto:
VÝKON VÝDĚLEČNÉ ČINNOSTI POJIŠTĚNCE NEVYŽADUJE ZCELA MIMOŘÁDNÉ PODMÍNKY PODLE PARAGRAFU 6 VYHLÁŠKY O POSUZOVÁNÍ INVALIDITY.
Co toto má znamenat? Vždyť si pamatuji, že když jsem v minulosti měl přiznaný plný invalidní důchod, tak jsem mohl pracovat podle uzpůsobených podmínek v práci.
Dnes přestože jsem doteď pracoval poctivých 13 let jako sanitář v zaměstnání, asi nemám podle úřadů právo si přivydělat alespoň prozatím v podobě podpory v nezaměstnanosti?
Ptám se tedy znovu:
Mohu jít na úřad práce a nechat se zaregistrovat do evidence uchazečů o zaměstnání a případně pobírat podporu?
Děkuji za odpovědi a jsem s pozdravem.

06.04.2021 16:33: Horák Martin, Mgr.
Dobrý den
Podle § 25 odst. 2 zákona o zaměstnanosti se nemůže stát uchazečem o zaměstnání, a tedy ani pobírat podporu v nezaměstnanosti, osoba, která je invalidní ve třetím stupni, s výjimkou osoby, která je schopna výdělečné činnosti za zcela mimořádných podmínek.
Ideální by bylo vidět Váš posudek celý, i se všemi odkazy na příslušné paragrafy, nicméně z Vaší citace mi vyplývá, že nejste osobou, která je schopna výdělečné činnosti za zcela mimořádných podmínek a tudíž jakožto osoba invalidní ve 3. stupni nemůžete být uchazečem o zaměstnání a nemůžete tedy ani čerpat podporu v nezaměstnanosti.
Vaše finanční potřeby, pokud je nepokryje invalidní důchod, je možné saturovat prostřednictvím některé z nepojistných sociálních dávek, např. státní sociální podpory či pomoci v hmotné nouzi.