Jsem ID, můj zaměstnavatel semnou uzavřel pracovní smlouvu na dobu určitou tří let se zkušební dobou na tři měsíce. Dnes by mě končila zkušební doba, jenže po očkování proti covidu jsem měla pozitivní Antigenní test a musela jsem do karantény. Kontrolní PCR byl negativní. Byla jsem tři dny v karanténě, do doby prokázání výsledku o negativitě. Návazně mě byla vystavena neschopenka z důvodu přetrvávajících teplot, závratí...,aj. zdravotních obtíží. K dnešnímu dni jsem v pracovní neschopnosti 13 dnů. Můj zaměstnavatel na mě vyvíjel nátlak již po týdnu marodění, abych nastoupila do zaměstnání s výhružkou, že jsem ve zkušební době a že mě učiní změnu v pracovní smlouvě, dodatkem ke smlouvě, ve kterém bude pracovní smlouva zkrácena, na dobu určitou ze tří let na pouhých šest měsíců. Včetně prodloužené zkušební doby o neschopenku. Může mě být takto ukrácena doba určitá v pracovní smlouvě a vyvíjen nátlak k podpisu dodatku k pracovní smlouvě (ve zkušební době)? A o kolik se mě prosím Vás prodlouží zkušební doba, o plánované směny, nebo dny, které jsem nebyla a nebudu (cca 17 dnů) v zaměstnání v době pracovní neschopnosti? Děkuji za odpověď

08.06.2021 10:22: Horák Martin, Mgr.
Dobrý den
V případě celodenních překážek v práci, tj. i pracovní neschopnosti, se zkušební doba prodlužuje o délku trvání těchto překážek, a to automaticky, ze zákona. K tomu není změna pracovní smlouvy potřeba.
Naopak pokud jde o délku pracovního poměru, který byl sjednaný na dobu určitou 3 let, tu lze měnit pouze dohodou obou stran. Dohoda je dobrovolný dvoustranný právní úkon, ke kterému nelze druhou stranu nutit. Na druhou stranu v tuto chvíli má zaměstnavatel možnost zrušit pracovní poměr ve zkušební době a je to jeho právo. Pokud tedy na navrhovanou změnu nepřistoupíte a on v návaznosti na to ukončí pracovní poměr ve zkušební době, je to v souladu se zákonem a nic s tím bohužel neuděláte.