Dobrý den,
mám problém s poruchou příjmu potravy, přejídám se až do silné nevolnosti. Opakuje se to denně, neumím se ovládat. Jsem z toho zoufalá, někdy uvažuji nad sebevraždou. Ale drží mě nad vodou má dcera (18 měs.), bez ní bych tu už asi nebyla. V dospívání jsem měla bulimii, od té doby mám problémy s jídlem. Mám hraniční poruchu osobnosti. Docházím k psychologovi a do Anabell, bohužel zatím bezvýsledně. Mám zřejmě slabou vůli se sebou něco dělat, ale možná je to i tím, že se dlouhodobě necítím dobře..

13.02.2018 20:33: Linka důvěry STŘED
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz. Je důležité, že pro sebe hledáte pomoc, když se necítíte dobře. Píšete, že máte problém s poruchou příjmu potravy a někdy dokonce uvažujete nad sebevraždou. Nad vodou Vás drží Vaše dcera. I přes to, že docházíte za psychologem, máte pocit, že je to bezvýsledné a dlouhodobě se necítíte dobře.
V první řadě Vás chci moc ocenit za to, že jste našla sílu a čas nám napsat. Znamená to, že chcete bojovat, a že i přes to, že někdy uvažujete nad sebevraždou, tak chcete dát šanci životu. Zároveň je důležité, že máte někoho, kdo Vám pomáhá a kdo Vás drží nad vodou – Vaši dceru. To je velmi dobrá motivace a důvod ke změně.
Na druhou stranu si říkám, že může být velmi vyčerpávající starat se o tak malé dítě a napadá mě, jestli je ve Vašem okolí někdo, kdo Vám s tím pomáhá nebo může třeba pomoci?
Je moc dobře, že pravidelně docházíte se svou nemocí za psycholožkou. Mrzí mě, že zatím nevidíte žádné výsledky. U poruchy příjmu potravy je léčba velmi komplikovaná a není snadná. Je to z toho důvodu, že lidé trpící touto nemocí nemají dostatek živin, tělo tak nemá potřebnou energii a je vyčerpané na boj s ní. Zároveň ale také tím, že se jedná o určitý navyklý způsob fungování a života. Při léčbě proto nemůžeme „jen“ začít jinak jíst, ale je potřeba se naučit a změnit celou řadu dalších navyklých rituálů. Přejídání se totiž může být určitá strategie zvládání nějaké životní situace, ve které nám není dobře… Proto pro efektivní léčbu je důležité najít i novou strategii, jak se s tím, co se nám děje, postupně vyrovnávat. Bohužel to není snadný proces a někdy dlouho trvá, než si najdeme to, co nám zabere. Nicméně to, že jste napsala, znamená, že přes to všechno, jak Vám je, hledáte pro sebe různé cesty, jak zlepšit kvalitu Vašeho života a to je moc dobře. Je to první důležitý krok k tomu, aby se tak skutečně stalo. Proto bych Vás chtěla podpořit v tom, abyste ve svém snažení vytrvala.
Dále mi připadá důležité, že jste zmínila, že někdy uvažujete nad sebevraždou. Říkám si, že jste nyní asi hodně vyčerpaná, že nejspíš není jednoduché každý den s touto nemocí bojovat, a proto Vám možná běhají hlavou myšlenky na sebevraždu. Důležité je ale říci, že nikdo neví, co bude, až zemřeme, jestli bude lépe… Proto je důležité bojovat a zkusit svou situaci změnit ještě za života, kdy možnosti ke změně ještě máme, a to i přes to, že je možná teď nevidíte. S tímto by Vám měl pomoci právě psycholog, který by Vás tímto obdobím provedl a naučil Vás, jak se dají najít nové strategie zvládání obtížných situací. Přemýšlím proto, jestli jste se svým psychologem mluvila o tom, že uvažujete někdy o sebevraždě? A pokud ne, ráda bych Vás podpořila v tom, abyste to udělala. Práce odborníka spočívá i v tom, že se snaží najít to nejlepší řešení přesně pro Vás, ale k tomu potřebuje vědět, co vše se ve Vás odehrává, aby se Vám mohl co možná nejlépe přizpůsobit.
Také uvažuji, že pokud se nijak s psychologem neposouváte, možná byste od něj potřebovala trochu něco jiného, než spolu děláte. To je zcela v pořádku, občas se to stává. Jen by bylo dobré, kdybyste s ním o tom zkusila promluvit. Můžete tak zkusit společně najít cestu, která by pro Vás byla nejvhodnější. I kdyby to třeba znamenalo, že zkusíte navštěvovat jiného psychologa, který pracuje trochu jiným způsobem, který by Vám třeba seděl více.
Internetové poradenství má své limity, můžeme Vám zde sdělit obecné návrhy, ale jak s nimi naložíte je na Vás. Kdybyste si o Vaší situaci chtěla promluvit více, můžete nám zavolat na naši anonymní Linku důvěry STŘED, a to každý den od 9 do 21 hodin prostřednictvím tel. 568 44 33 11 a 775 22 33 11, nebo se na nás obrátit prostřednictvím chatu - bližší informace o chatu najdete na www.elinka.iporadna.cz.
Přejeme Vám hodně sil při řešení Vaší situace a její brzké zlepšení.
Linka důvěry STŘED