Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Často mám nutkání se pořezat. Když jsem ve stresu, hned se rozklepu a mám strašné nutkání si ublížit. Tyhle problémy začaly na základní škole, když se mi ostatní posmívali. Začala jsem se nenávidět, ubližovat si. Jednou jsem byla tak na dně, že jsem se předávkovala prášky a doufala, že moje trápení už skončí. Bohužel se tak nestalo. Už je to ale dlouho. Přesně 12 let. Později se moje problémy trochu zklidnily, ale nutkání si ubližovat se mě drželo dál. Na střední škole, se opakovalo to samé co na základní škole, tak jsem školu ukončila a přestoupila jinam. Beru léky Trittico a Xanax na úzkost, ale žádný rozdíl jsem nezaznamenala. Chci se zeptat, zda mám navštívit psychologa a tenhle problém řešit? Nebo je způsob jak to zvládnout sama? Děkuji za odpověď.

13.03.2018 20:54: Konšelová Kristýna, Bc.
garantoval Rychlá Kateřina, Mgr.
Dobrý den Pavčo,
děkuji za důvěru se kterou se na InternetPoradnu obracíte. Z Vašich slov cítím, že se již dlouho snažíte všemožně zvládat svou obtížnou životní cestu, a chtěla bych tímto ocenit, že jste se rozhodla učinit další krok pro řešení Vaší nelehké situace.
Píšete, že Vaše problémy s ubližováním si trvají již dlouhou dobu, konkrétně že začaly již na základní škole. Zmiňujete, že se nutkavé myšlenky objevují hlavně, když jste ve stresu a, že jste se také jednou pokusila své trápení zcela ukončit.
Když se snažím představit si Vaši situaci blíže napadá mě spousta otázek. Možná bychom se na začátek mohly zkusit zamyslet nad některými z nich. Je něco, co Vám v boji s myšlenkami na sebepoškozování v minulosti pomáhalo? Zaplavují Vás myšlenky na sebepoškozování v nějakých konkrétních situacích? Jak často se objevují? Vedou Vás vždy až k pořezání se, nebo jsou i situace, kdy myšlenky zvládnete překonat bez ublížení si? Je někdo, kdo o Vašich problémech ví? Máte někoho, kdo Vám může celou situaci pomoci snášet? To jsou jen některé z otázek, které mi vytanuly na mysl při přemýšlení, proč vás sebepoškozování provází na Vaší cestě již tak dlouho, co vám dává a co vám bere.
Při řešení různých potíží je často nejnáročnější boj s našimi vlastními myšlenkami, obzvláště těmi nutkavými, které se pořád vrací. Existuje sice množství způsobů, jak stres a sebepoškozování zvládat, ale na každého funguje něco jiného. Může být dobré zkusit odvést pozornost od těchto myšlenek, zabavit nějak hlavu. Někomu pomáhá věnovat se činnostem, které má rád – jít si zasportovat, číst si, luštit křížovky, pustit si film, podniknout něco s přáteli, trávit čas s rodinou nebo cokoli jiného. Pro jiné je příjemná například relaxace či meditace.
Ptáte se, zda navštívit psychologa, nebo existuje způsob, jak to zvládnout sama. Osobně si myslím, že návštěva psychologa je, vzhledem k dlouhodobosti Vašich potíží, dobrý nápad. Sebepoškozování může totiž pramenit z našich každodenních starostí, životních zkušeností, ale může souviset například i s některými duševními obtížemi jako jsou deprese, úzkosti nebo i nízké sebevědomí. Psycholog Vám může být průvodcem na Vaší nesnadné cestě a může Vám pomoci s nácvikem jednotlivých technik pro zvládání stresu a nutkavých myšlenek.
Píšete také, že již užíváte léky, ale neuvádíte, zda Vám je předepsal obvodní lékař nebo psychiatr. Říkáte, že jste nezaznamenala rozdíl mezi dobou, kdy jste byla bez léků a současným stavem, kdy užíváte Trittico a Xanax. V současnosti existuje na trhu velké množství různých antidepresiv i léků na úzkost, je však možné, že své léky neužíváte ve správné dávce, adekvátně dlouho, nebo tyto léky nejsou nejvhodnější volbou pro Vás. Se správným nastavením léků by Vám mohl nejlépe poradit psychiatr. U potíží, jaké popisujete je dobrá spolupráce psychiatra a psychologa.
Internetové i telefonické poradenství má své limity, ale pokud byste si potřebovala ještě s někým promluvit, nebo potřebovala někoho, kdo Vám pomůže překonat nutkavé myšlenky na sebepoškozování v době, než se spojíte s psychologem, můžete zavolat na brněnskou Linku naděje, která je v provozu nonstop na čísle 547 212 333, nebo Pražskou linku důvěry, která je také v provozu nepřetržitě na čísle 222 580 697. Pokud preferujete písemnou formu, můžete využít chat na naší adrese: http://www.elinka.iporadna.cz.
Přeji mnoho sil na Vaší cestě a jsem s pozdravem,
Kristýna Konšelová.