Dobrý den, jsem psychicky zhroucený že 24letęho syna. Mæ nædor v přįštitném tėlísku, který měl již operován, nædor se vrátil. Nyní má nastoupit operaci znovu, ale jsou s nįm velké problémy,
Nechce nastoupit do nemocnice a obviňuje nás rodiče že všeho možného. Už se to nedá vydržet. Nejvíce næs mrzí, že jo nedostaneme na operaci, která je pro něho životně důležitá.jsme psychicky na dně. Pomůže nám někdo? Karel a Alena

14.03.2018 10:33: Linka důvěry STŘED
Dobrý den,
píšete, že jste zhroucení ze svého dospělého syna, kterému se vrátil nádor v příštítných tělíscích. Syn nechce do nemocnice nastoupit, Vás, rodiče, obviňuje ze všeho možného, nedá se to vydržet. Mrzí Vás, že ho nedostanete na operaci, která je pro něho životně důležitá. Sami se cítíte psychicky na dně. Ptáte se, zda Vám někdo pomůže.
Chápu, že jako rodiče Vás mrzí synův odmítavý postoj podstoupit životně důležitou operaci a zcela rozumím tomu, že se cítíte psychicky na dně. Nejsem lékař a nevím, jaká jsou rizika spojená s odmítnutím operace, ale přemýšlím, zda Váš syn i Vy jste dostali veškeré potřebné informace ohledně nemoci, léčbě a rizicích z toho vyplývajících, které by mohly pomoci právě v rozhodování, zda zákrok podstoupit nebo ne. Bez ohledu na to, jaká rizika představuje odmítnutí léčby, záleží na rozhodnutí Vašeho syna, jak se svou nemocí naloží. Rozumím, že je těžké přijmout rozhodnutí, se kterým nejste se synem v souladu. Zkuste syna vyslyšet, co ho k jeho rozhodnutí vede, možná pak lépe porozumíte jeho postoji. Můžete se synem také sdílet své obavy o něj a Vaše důvody pro Vaše stanovisko. Vzájemným vyslyšením můžete najít nějaké nové východisko.
Dále píšete, že Vás syn obviňuje ze všeho možného. Nemám mnoho informací, abych mohla konkrétně reagovat, ale změny v chování, obviňování může vycházet ze strachu a nejistoty, které nemoc přináší. Nemoc neovlivňuje pouze pacienta, ale odráží se do celé rodiny a nejbližších osob. Je zcela na místě, že se cítíte vyčerpaní a je těžké takové období přestát. Přemýšlím, co Vám ve vypjatých situacích dodává sílu jít dál a „vydržet to“. Možná jste někdy zažili podobně náročnou situaci, zkuste si vzpomenout, co Vás tehdy podpořilo.
Karle a Aleno, ptáte se, zda Vám někdo pomůže. Asi sami tušíte, že není v našich silách ani kompetencích, dostat syna na operaci. Toho rozhodnutí je pouze na něm. Rádi bychom Vás podpořili, abyste neztráceli sami sebe. Nebojte se spolu a se synem mluvit o tom, co cítíte a jakou bolest Vám způsobuje jeho odmítavý postoj. Pro podporu můžete využít i služeb odborníků – psychologů. I v nemocnici bývá k dispozici psycholog, který spolupracuje s lékaři. Můžete ho tedy kontaktovat přes ošetřujícího lékaře Vašeho syna. Pokud by měl zájem o psychologické služby i Váš syn, může s ním odborník rozebrat jeho pohnutky a obavy spojené s operací.
Oporu pro sebe i svého syna můžete hledat také u svých nejbližších, přátel. Také můžete využít některé Linky důvěry, pokud byste si chtěli o celé situaci anonymně popovídat, či Krizového centra, pokud byste raději uvítali osobní kontakt. V Praze najdete například Krizové centrum RIAPS (http://www.csspraha.cz/24829-krizove-centrum-riaps) či Centrum krizové intervence Psychiatrické nemocnice Bohnice (https://www.bohnice.cz/krizova-pomoc/).
Pokud si budete chtít o své situaci Vy nebo Váš syn anonymně promluvit, můžete se také obrátit na naši Linku důvěry STŘED na číslech 775 22 33 11 nebo 568 44 33 11 denně od 9 do 21 hodin. K dispozici je i chat na adrese elinka.iporadna.cz a využít můžete rovněž email linkaduvery@stred.info.
Přejeme Vám hodně síly pro zvládnutí celé situace.
Linka důvěry STŘED