Dobrý den,
chci se zeptat na můj osobní problém. Myslím si, že je to nějaká psychická porucha. Mně osobně to nevadí, ale okolí si mě proto dost dobírá, a já nevím, jak jim to vysvětlit. Bydlím na vesnici, každý si něco přidá, překroutí a já čelím dost ošklivým pomluvám. Problém spočívá v tom, že nemám ráda, když mi někdo stříhá vlasy a nehty. Obojí si stříhám sama speciálními nůžkami, které jsem si koupila. Dále si vlasy také sama barvím. Ani nemám ráda, když by mě někdo chtěl učesat. Jinak mi dotyky jiných lidí, zvláště např. přítele nebo přátel nevadí. Myslím si, že problém je ukotven v dětství. Žila jsem v rodině, kde mě rodiče týrali, stříhali nehty "do červeného", aby mě to bolelo, přitom mě drželi, vlasy mně stříhali tupými nůžkami, že jsem vypadala šíleně a posmívalo se mi okolí. Později se o vlasy nestarali vůbec. Dělali i jiné věci, o kterých se zde nebudu zmiňovat. Když jsem byla umístěna do ústavu, personál se holt smířil s tím, že na sebe "nenechám sáhnout", a nechali mě, ať si vlasy i nehty stříhám sama. Tak to dělám do dneška. Nejedná se o nějakou psychickou poruchu? Ne že bych něco chtěla měnit, i když nejsem vyučená kadeřnice, přítelovi se mé vlasy líbí, kamarádkám se líbí, jak je ostříhám atd. Jde mi jen o to nějak to vysvětlit okolí. Jednou se mi nějak zadrhl nehet a kamarádka mi ho chtěla ustříhnou, dostala jsem pomalu nějaký záchvat, který ji vylekal, a nekonec jsem musela situaci vyřešit sama. Děkuji za odpověď.

01.11.2018 12:49: Rychlá Kateřina, Mgr.
Dobrý den, Elizabet,
podle toho, jak Vaší situaci rozumím, je dost složitá. Píšete o tom, že se jedná o Váš osobní problém, přitom Vy sama ho jako problém necítíte a spíš máte potřebu to okolí vysvětlit, abyste nemusela čelit jejich pomluvám a dobírání.
Říkám si, jestli okolí ví, že Vy sama to jako problém nevnímáte. Máte právo mít svoje potřeby, zvyky a rituály, i když to ostatní mají jinak. Nemusíte nic vysvětlovat. Je řada lidí, kteří třeba ani nemají podobné zkušenosti z dětství jako Vy, a přesto si nenechají sáhnout např. na účes...
Říkám si, jestli byste zvládla pojmenovat před nimi svoje pocity. To, že s tím tak nemáte problém a že byste ráda, aby to respektovali. To, že Vás podobné pohledy a komentáře mrzí, že se v nich necítíte dobře.
Pokud máte někoho, kdo Vás dokáže podpořit, využijte to, řekněte si o podporu, nebuďte v tom sama.
Taky mě napadá, co Vám teď pomáhá takové komentáře zvládat. Ať je to cokoli, držte se toho, využívejte cokoli, co Vám třeba i v minulosti pomohlo...
Přeji Vám hodně sil...
Mgr. Kateřina Rychlá
psycholožka služeb iPoradna a Restart
z.s. InternetPoradna.cz