Dobrý deň.
Mám 16 rokov a neviem čo mám robiť. Od kedy som nastúpila na strednú, nikto sa so mnou nebaví. Ja som na vozíku a začala som chodiť na gymnázium. Rodičia našli také, kde môžem chodiť aj ako vozíčkarka. Moji spolužiaci sa za ten čas už skamarátili, no keď sa snažím sa pridať k nim do rozhovoru, všetci stíchnu a aj keď sa niečo pýtam, odpovedia mi jedným slovom. Už som aj pár krát zachytila, že sa na mňa pozerajú a smejú sa. Občas zachytím aj nejaké poznámky o mne či o vozíku. Neviem čo mám robiť. Ja tam nechcem už ísť. Čo mám robiť? Pomôžte mi

19.03.2019 13:15: SPONDEA, o.p.s.
Dobrý den,
díky za důvěru, se kterou se obracíte na internet poradnu. Ve svém emailu popisujete potíže se spolužáky na gymnáziu. Prozatím se Vám nepodařilo nalézt mezi nimi své místo, cítíte se odmítaná. Už jste i zaslechla různé poznámky ke své osobě a Vašemu handicapu. Nejraději byste už do školy nešla, žádáte o pomoc.
Nejprve chci ocenit Vaši odvahu napsat tento email a popsat to, co aktuálně prožíváte. Vnímám to jako důležitý krok. Přemýšlím nad tím, co byste si Vy sama přála. Zda skutečně už do školy nejít a řešit změnu školy nebo individuální plán nebo pracovat na tom, abyste se ve třídě a v kolektivu spolužáků cítila lépe. Pokud se přikláníte k první možnosti, je potřeba své rozhodnutí komunikovat s rodiči a se školou. Otázky k přestupu nebo možnostem individuálního plánu by Vám měl zodpovědět třídní učitel a ředitel školy.
Pokud jste se ve třídě a se spolužáky přeci jen někdy cítila dobře a chtěla byste tomu dát ještě šanci, doporučila bych Vám obrátit se na některého z učitelů, kterému důvěřujete (nebo na výchovného poradce/školního psychologa). Společně byste hledali strategie, jak posílit nejen sebe, ale i jak pracovat s celou třídou. Umím si představit, že spolužáci se mohou chovat odmítavě i proto, že se s Vaším handicapem v sobě neumí vypořádat. Asi hodně předbíhám, ale napadá mě i možnost preventivního programu nebo besedy zaměřené na přijetí odlišností. Možná by Vaše spolužáky zajímal Váš příběh o tom, jak se žije s handicapem a jak se mezi nimi ve třídě cítíte.
Ať už se rozhodnete jakkoliv, chtěla bych Vás podpořit v tom, abyste v těžkých chvílích nezůstávala sama. Pokud máte ve svém okolí někoho, komu důvěřujete, zkuste se mu svěřit. V případě, že byste si potřebovala promluvit s někým nestranným, můžete volat non-stop Linku detskej istoty, tel.: 116 111.
Držím palce a přeji hodně sil.
S pozdravem
Petra Dolečková, Spondea