Dobrý deň, mám 19 rokov a som z Bratislavy a už dlhšiu dobu vidím svet ,že tam akoby niečo je ,že všetko vidím bez emocií trochu ako vo sne. Netrúfam si povedať či je to derealizácia. Už to mám 10 mesiacov a ja už neviem ako sa mám toho zbaviť. Mal som problémy v rodine, to sa teda na mne prejavilo ako trauma a mal som aj problém s pamäťou a ešte aj mám. Vraj to súvisí s dopamínom. Je to aj z dlhodobého stresu čo mám doma. Ak si dobre pamätám tak som sa zrazu ráno zobudil a videl som svet za sklom. Ako to mám prosim riešiť liekmi či inou metódou? Ak áno akými liekmi alebo akou metódou?
Ďakujem pekne, Maroš

19.04.2019 17:54: Mikulcová Markéta, Bc.
garantoval Rychlá Kateřina, Mgr.
Milý Maroši,
děkuji za důvěru, se kterou se obracíte na naši iPoradnu. Píšete, že už delší dobu vidíte svět bez emocí, máte problém s pamětí, prožíval jste nepohodu v rodině a cítíte se často ve stresu.
Z toho, co čtu, vnímám, že procházíte nelehkým obdobím. Zmínil jste se, že to trvá už asi 10 měsíců, což je dost dlouhá doba na to, abyste se cítil vyčerpaný. O to více jsem velmi ráda, že jste se rozhodl Vaši situaci změnit. Nebojte se, jsou metody a cesty, které Vám pomohou, nicméně pokud to trvá už 10 měsíců, tak změna nenastane ze dne na den. Zároveň se obávám, že pokud to necháte být, tak by se Vám mohlo ještě přitížit. Vynasnažím se Vám popsat, jaké kroky byste mohl podniknout, aby se Vám zase ulevilo.
Jak jste zmínil, tak Váš stav může pramenit z nevyváženosti neurohormonů. Také to může mít spojitost s traumatem, o kterém jste psal. Trauma se někdy může projevit až s několikaměsíčním zpožděním, pokud není zpracované a zaléčené. Zároveň mohlo být vyvoláno stresem či jinou zátěžovou situací, takže si tělo a emoce znovu prožívají trauma. Z toho, co jste popsal, by mohlo jít také o depresi.
Všechno výše zmíněné vyžaduje pomoc odborníka, proto Vám doporučuji navštívit psychiatra, který zjistí, zda jde třeba o nevyváženost hormonů či něco jiného a předepíše Vám na to vhodné léky. Musím Vás upozornit, že léky nezabírají hned, proto je velmi důležité léky kombinovat s návštěvou psychologa, který Vám pomůže pracovat s emocemi, se stresem a poradí, jak dál. Samozřejmě je možné, že Vám psychiatr řekne, že léky brát nemusíte, ale že je třeba docházet k psychologovi. Psycholog i psychiatr je součástí psychiatrických klinik v Bratislavě, na které Vám posílám odkaz: http://www.unb.sk/psychiatricka-klinika-szu-a-unb/; http://www.unb.sk/psychiatricka-klinika-lf-uk-a-unb/
Někdy se čeká na termín, takže Vám doporučuji se objednat co nejdříve a mezi tím se zkuste zaměřit na sebe. Myslím si, že to, čím si teď procházíte je pro Vás jistá zátěž a že by bylo nelehké se této zátěže zbavit, pokud byste neměl sílu s ní bojovat. Myslete na to, abyste měl dostatek spánku, jídla a nenakládal si toho hodně v práci/škole. Pokud budete cítit napětí, stres, tak máte možnost různých technik, které Vám pomohou se uvolnit. Jsou dechová cvičení a řízená relaxace.
• Při dechovém cvičení se pohodlně posaďte/ položte, dejte si ruce na hrudník a pomalu dýchejte a soustřeďte se jenom na dech a nechte tělo úplně uvolněné. S nádechem a výdechem si počítejte vždy do pěti, takže se soustředíte jenom na dech a na počítání. To může trvat pár minut.
• Pro řízenou relaxaci Vám posílám odkaz, který si pak můžete pustit třeba do sluchátek http://web.ftvs.cuni.cz/eknihy/attrenink/audio/cd2_07_stopa.mp3. Nicméně než se do toho pustíte, tak si k tomu přečtěte bližší informace třeba na tomto webu http://nevypustdusi.cz/2018/11/05/relaxacni-techniky/, kde najdete i více tipů na jednoduché techniky zvládání stresu.
V každém případě ale vyhledejte pomoc a nezůstávejte na to sám.
Přeji Vám hodně sil při řešení Vaší situace a její brzké zlepšení.
Markéta Mikulcová