Dobrý deň už dlhšiu dobu mám problém s tým,že si myslím,že som prežila traumu a som pod dlhodobým stresom. Dá sa dlhodobý stres a trauma úplne vyliečiť bez trvalých následkov?
Ďakujem, Lucia

07.05.2019 08:26: Tomášek Dominik, Bc.
garantoval Rychlá Kateřina, Mgr.
Dobrý deň, Lucia,
Ďakujeme za dôveru a za využitie InternetPoradny.
Píšete, že si myslíte, že ste prežili traumu a že ste pod dlhodobým stresom. Z Vašej otázky cítim, že máte obavy o svoje zdravie a o to, či sa dá vyhnúť trvalým následkom dlhodobého stresu.
Som rád, že na seba myslíte a že hľadáte cesty, ako svoj stav zlepšiť. To je skvelý začiatok.
Nepíšete, z čoho Váš stres pramení, ani z čoho Vám trauma vznikla. Psychológia však disponuje rôznymi prostriedkami, ktoré môžu následky traumy a stresu znížiť alebo dokonca úplne odstrániť.
Odporúčal by som Vám však o svojich problémoch hovoriť. Ako prvá pomoc Vám môžu poslúžiť priatelia , prípadne Vám blízke osoby. Pokiaľ by ste chceli hovoriť s odborníkom, existujú rôzne krízové centrá, ale krízové linky, kde je možné zájsť/zavolať a zdeliť svoje trápenia. Nepíšete, odkial ste, prikládám teda kontakt na krízovú linku. Tam Vás rádi vypočujú a prípadne Vám odporučia krízové centrum podľa Vášho bydliska.
Ideálne by pre Vás mohlo byť kontaktovať sa s psychológom. Kontakty sa dajú tiež nájsť na internete. Psychológ by Vám mohol pomôcť prejsť dlhodobým stresom a lepšie ho znášať, ďalej by sa s Vami určite venoval prežitej traume, ktorú spomínate. Niektorú z týchto ciest môžete doplniť aj tým, že si doprajete to, čo Vám v strese pomáhá. Pre niekoho to je šport, pre niekoho hudba... Môže to byť pod vplyvom stresu náročné, no je dôležité myslieť aj na momentálne odreagovanie sa.
Rád by som Vás povzbudil k nejakému riešeniu Vašej situácie. Čím skôr sa na túto cestu vydáte, tým ľahšie ju prejdete.
Budem Vám v tom držať palce!
Dominik Tomášek
Kontakty:
Linka dôvery: Košice: 055/ 622 2323
Prešov: 051 / 7731 00
Linka nádeje - 055/ 644 1155
IPčko.sk - internetová poradňa pre mladých