Dobrý den, prosím o radu jak mám postupovat dál.PN po 238 dnech ukončena při schválení ID, přesto že zdrav. stav je stejný možná o něco horší než na začátku PN/ chůze dvě fr. hole, deprese protahovaně středně těžká,dysthimye komplikovaná zdvojená depresívní poruchou,sociofobie,neschopný fungovat,nevýkonný,poruchy spánku, pohotovost úzkostným stavům a afektivní labilitě, denní únava,nemoc- krční páteř a ploténky, lupenka -bolesti a otoky všech kloubů velkých i malých, další zdrav. potíže s tím spojené, terapeutické možnosti jsou omezené, kortikoidy jen v krajní nouzi /. Doba 380 dní PN nebyla vyčerpaná. Pobírám PnP ve 2 stupni, nezvládnu 6 ZŽP-středně těžká. Jsem OZZ -průkaz ZTP. Nyní podáno odvolání na 1 stupeň ID. Dle lékaře důvod ukončení mé PN - nelze být v PN na stejnou diagnózu i když můj zdrav. stav je stále na tuto diagnózu špatný , lékař uznal že pracovat v mém případě nejde,mám ukončit pracovní poměr ze zdrav. důvodů a jít na ÚP. Jednal správně nezbývá mi opravdu nic jiného než ukončit v tomto případě PP a jít na ÚP? Nebo můžu dál za těchto podmínek/ odvoláni ID, PnP 2 stupeň a ZTP/ vykonávat lehčí práci pokud se domluvím se zaměstnavatelem, musím mít v zaměstnání nějakého asistenta, když mám PnP, / každý den doma se o mě stará a pomáhá se vším, co nezvládám bratr/ ale co v zaměstnání? Bude se mnou chodit bratr do zaměstnaní? Může být asistent kterého má zaměstnavatel? Pokud ano budu mu dávat nějakou finanční částku za pomoc, případně jak jí vypočítat? S čím vším mi asistent od zaměstnavatele má nebo může v zaměstnání pomoci? A co dopravou do zaměstnání? Nejsem řidič, vzhledem k zdrav.stavu se 20km zaměstnání autobusem bez pomoci nedostanu, k lékaři mě vozí bratr/ potřebuji pomoci mimo dalších věcí i s nástupem/výstupem do vozidla. Bude mě muset bratr vozit nebo doprovázet do zaměstnaní? Může PN pokračovat na stejnou diagnózu? Případně jak dlouho lze být i bez výplaty v PN? Vůbec nevím co dělat,jak postupovat? Jsem zoufalí a bezradný, co mám dělat prosím. Omlouvám se za moc otázek, které jsem napsal, je toho tolik co mě moc trápí. Dal bych za své zdraví cokoliv, jen abych mohl být zase zdraví, soběstačný, naplno vydělávat a hlavně se nemuset trápit tím vším čím nyní procházím. Moc předem děkuji za jakoukoli radu a odpověď.

03.12.2019 15:54: Linka důvěry STŘED
Dobrý den,
na začátku naší odpovědi bychom Vám rádi poděkovali za důvěru, se kterou jste se na nás obrátil.
Ve svém dotazu popisujete svoji tíživou životní situaci, do které jste se dostal na základě zdravotních problémů fyzických, ale i psychických. Máte problémy s krční páteří a ploténkami, ale také Vás trápí lupénka spojená s bolestmi a otoky kloubů. Dále se potýkáte s depresivní poruchou, dystymií a sociofobií, a s nimi spojenými problémy výkonnosti, poruchami spánku, afektivní labilitou a velkou únavou. Vše zhoršuje skutečnost, že terapeutické možnosti jsou omezené.
Po 238 dnech Vám byla ukončena pracovní neschopnost (PN), i přes skutečnost, že se Váš zdravotní stav spíše zhoršil. Váš lékař Vám doporučil, abyste ukončil pracovní poměr a zaregistroval jste se na Úřadu práce, protože dle jeho názoru vzhledem ke svým obtížím pracovat nemůžete. Ptáte se nás, zda Váš lékař jednal správně, jaké jsou podmínky pracovní neschopnosti a zda máte i jiné možnosti. Jako jednu z možností jste uvedl, že byste setrval v zaměstnání a vykonával lehčí práci třeba i za pomoci asistenta. Dotazujete se na úhradu a rozsah jeho služeb, ale také Vás zajímá, zda by Vám zaměstnavatel přidělil svého asistenta nebo by Vám případně mohl v práci pomoci Váš bratr, který Vám se vším pomáhá doma. Také Vás trápí otázky dopravy do zaměstnání, neboť je vzdálené 20 km od domova a navíc potřebujete asistenci při nástupu a výstupu z vozidla. V systému jste již zařazen jako osoba zdravotně znevýhodněná a máte k dispozici průkaz ZTP, také pobíráte 2. stupeň příspěvku na péči. Nyní je vedeno řízení o přiznání invalidního důchodu.
Prosíte nás o radu, jak máte postupovat dál a omlouváte se za tolik otázek. Je toho hodně, co Vás trápí, a dal byste za své zdraví cokoliv, jen abyste mohl být zase soběstačný, vydělávat peníze a netrápit se tím, čím si procházíte.
Na začátku mé odpovědi bych chtěla zdůraznit, že se nemusíte omlouvat za tolik otázek. Rozumím tomu, že se Vám vše neustále honí hlavou a že stále hledáte odpověď na otázku, jak by bylo nejlepší se v dané situaci zachovat a co by pro Vás bylo nejlepší. Dokáži si představit, že jste zoufalý a ze všeho unavený. Věřím tomu, že byste byl rád zase soběstačný a vydělával peníze, abyste se o sebe mohl sám postarat. Moc bych Vám přála, abyste byl zdravý, a říkám si, že Vám život přinesl tolik překážek, které musíte překonávat. Dokáži si představit, že pokud jste v minulosti mohl fungovat bez omezení, znamená pro Vás tato změna velkou bolest a trápení a je těžké si navyknout na tyto životní podmínky. Ptáte se nás, zda Váš lékař jednal správně a zda máte i jiné možnosti.
Protože nejsem odborník na tuto problematiku, nedokáži Vám dát konkrétní informace, jak přesně máte postupovat a jaké jsou přesně Vaše možnosti. Troufám si však říct, že Váš lékař vyhodnotil situaci s ohledem na Vás a Váš zdravotní stav, a mohu Vám jen doporučit, abyste se řídil jeho radami, neboť zná Vaše obtíže nejlépe a je odborníkem v této oblasti. Věřím, že jednal podle běžných postupů, s ohledem na Vaši situaci a nejspíše se rozhodl pro ukončení PN a doporučil Vám ukončení pracovního poměru z toho důvodu, že byste měl mít nárok na ID a nemusel nadále ve svém stavu pracovat.
Co se týká pracovní neschopnosti a jejich podmínek, ráda bych Vás odkázala na Českou správu sociálního zabezpečení, kde Vám jistě zodpoví veškeré otázky ohledně této věci, ale i o podrobnostech invalidního důchodu. Také se můžete podívat na následující odkazy:
https://www.cssz.cz/web/cz/podrobne-informace-o-nemocenskem
https://www.cssz.cz/web/cz/invalidni-duchod
Napadá mě, že pokud Vám Váš stávající zaměstnavatel nabídne práci, kterou budete moci vykonávat, než se rozhodne o invalidním důchodu, můžete prozatím v práci setrvat. Ukončit pracovní poměr je možné, až budete vědět, jak vše dopadlo.
Můžete se obrátit na Občanskou poradnu (popřípadě Občansko-právní poradnu), kde by Vám měli poskytnout odpovědi na Vaše otázky týkající se zaměstnání, finančních částek, Úřadu práce a dalších záležitostí. Poradenství je zde klientům poskytováno zdarma. Více informací o poradnách a o tom, kde je můžete najít, naleznete na webových stránkách https://www.obcanskeporadny.cz/cs/.
Říkám si, jak musíte být silný, jak se vším statečně bojujete a nevzdáváte to. I přes všechny zdravotní komplikace přemýšlíte o možnosti, že byste chtěl pracovat. Nárok být zaměstnaný i v případě přiznání ID nejspíše máte, ale ne každý zaměstnavatel Vám může nabídnout pro Vás vhodnou práci a nejspíše Vám nemůže zajistit osobního asistenta. Existuje však možnost chráněných dílen a tzv. podporovaného zaměstnávání, kde tato možnost je. Zda byste měl nárok takového zaměstnávání využívat a na konkrétní podmínky se můžete doptat na nejbližším pracovišti úřadu práce nebo si můžete přečíst užitečné informace na adrese http://www.rytmus.org/stranka/o-podporovanem-zamestnavani. Napadá mě, že pokud byste potřeboval, mohl byste si přivydělávat brigádami, které budou časově omezené a budou Vám vyhovovat i vzhledem k náplni práce. Věřím, že více informací Vám sdělí na již zmíněných místech.
Vzhledem k Vašim psychickým obtížím si říkám, zda využíváte pomoci a podpory psychologa a psychiatra a zda máte možnost si s nimi popovídat o všem, co prožíváte. Také jsem moc ráda, že je Vám oporou Váš bratr a pomáhá Vám ve věcech, na které sám nestačíte. Je úplně v pořádku bez ostychu a výčitek takové pomoci využívat. Nemůžete za to, že jste se dostal do takové situace a že nemůžete podávat 100% výkon v zaměstnání. Právě proto máte nárok na příspěvek na péči a průkaz ZTP a s největší pravděpodobností i na ID. Chtěla bych Vás tedy podpořit v tom, abyste zvážil své možnosti a hranice a nekladl na sebe vysoké nároky, a také abyste promyslel i dojíždění do zaměstnání. Můžete si určit plusy a mínusy a promyslet, zda by Váš vše nestálo moc energie.
Je moc dobře, že se snažíte hledat odpovědi na svoje otázky a z toho mála, co jste mi napsal, vidím, že děláte maximum, co můžete. Doufám, že bude naše odpověď uspokojivá a nasměruje Vás blíže k tomu, co potřebujete vědět. Budeme tu pro Vás, když budete potřebovat - rádi Vás podpoříme a vyslechneme. Neváhejte nás tedy kdykoliv znovu kontaktovat prostřednictvím emailu přímo na naší adrese linkaduvery@stred.info. Můžete nám také zavolat na telefonní čísla 775 223 311 nebo 568 443 311, a to každý den od 9 do 21 hodin (včetně víkendů a svátků), nebo můžete využít kontaktu formou chatu na adrese https://www.elinka.iporadna.cz/ld-stred.
Držíme Vám palce a přejeme Vám hodně síly do dalších dní.
Linka důvěry STŘED