Dobrý den, mám delší dobu problémy s myšlením, konkrétně jakoby s úbytkem IQ. Začalo to po těžkých epileptických záchvatech, ty jsou již pod medikací, která mi vyhovuje, takže je dlouhodobě nemám. IQ jakoby dále klesalo. Někdy je to o něco lepší, jindy horší. Mám problém s výpočty jednociferných čísel, výpadky paměti atd. Ve škole jsem bývala nejlepší ze třídy s nadprůměrnými matematickými schopnostmi a nadprůměrnou pamětí. Vystudovala jsem střední školu s rozšířenou výukou matematiky a chodila do matematického kroužku. Pak jsem vystudovala tři vysoké školy a získala tři tituly. Do práce jsem nenastoupila, začaly epi záchvaty a dali mě do důchodu. Úbytek IQ pozoruji teprve cca 4 roky, za poslední rok a půl nějak rychle. Navštívila jsem psychiatra, byla vypakována z ordinace za cca 3 minuty s tím, že mi nic není a dostala jsem oxazepam a neurol, brát obojí večer před spaním. Jiného psychiatra jsem nesehnala, všude mají plno. Moje soběstačnost se snižuje, již ke mně chodí i pečovatelka. Žiji sama a sama péči o sebe již nezvládám, rodina s též nemůže postarat. U nás v rodě se u všech příbuzných z matčiny strany mezi 80. a 90. rokem života začíná projevovat Alzheimerova choroba (u nás v rodě je dlouhověkost). Můj dotaz zní: Může se u mě tato choroba projevit už ve 40 letech? Co mám dělat? Zajímá mě to, než se mi podaří sehnat jiného psychiatra, tak abyc měla alespon nějakou orientační představu. Z toho Alzheimera mám strach, ale určitě bych udělala vše pro jeho zastavení a zajistila se už nyní do budoucnosti (opatrovník, podání žádosti do vhodného ústavního zařízení atd.). Děkuji za jakékoli informace! Eliza

27.02.2020 15:03: Černá Kateřina, MUDr.
Milá Elizo,
popisované příznaky mohou mít vicero příčin. Alzheimerova nemoc se může u někoho projevit i dříve než ve stáří, pak má ale poměrně rychlý průběh a pacient si hlavně v pokročilejší fázi vůbec nemusí své postižení uvědomovat. Tento typ onemocnění není častý. Vy navíc pozorujete potíže už 4 roky. U Vás v rodině se objevuje Alzheimerova nemoc s pozdním začátkem,která je ve věku nad 80let poměrně častá.
Léčíte se pro závažné neurologické onemocnění a užíváte medikaci na tlumení epileptické aktivity mozku. To vše také může mít vliv na zhoršení kognitivních funkcí-tj.paměti,pozornosti,,schopnosti počítat atd.toto by stálo za podrobnější rozbor v rámci neurologického/psychiatrického/ psychologického vyšetření. Neurolog by se měl vyjádřit k vlivu epilepsie a její léčby ,případně dalším neurologickým nálezům. Psychiatr by měl vyloučit /potvrdit jiné psychické potíže,které by mohly s příznaky souviset či je vyvolávat nebo zhoršovat. Klinický psycholog může provést podrobné testy se zaměřením na jednotlivé složky kognitivních funkcí včetně měření IQ a zjistit, zda jsou Vaše výsledky v normě či nikoli. Z toho by pak měl být vyvozen závěr a doporučení k možnostem léčby a dalším opatřením.
Pokud chodíte pravidelně k neurologovi,bude nejjednodušší začít řešit potíže s ním a případně se od něj nechat doporučit k dalším specialistům.
S pozdravem
MUDr.Kateřina Černá