Dobrý den,
mám takový problém, v němž mi zatím odborníci moc nepomohli, obracím se proto na Vás.
Dostala jsem před dvěma lety zpět do péče dceru. Soudně bylo uznáno, že otec nevytváří dceři optimální podmínky pro vývoj, dcera navíc sama změnu chtěla (částečně možná i z pubertálního vzdoru - bylo jí 15).
Problém je v tom, že OD TÉ DOBY SPOLU NEUSTÁLE BOJUJEME. dCERA se mnou mluví pohrdavě, překračuje pravidla, často mění nálady, dokonce jsem zjistila, že si na mě stěžuje otci a jeho rodině. Zkoušela jsem to po dobrém i po zlém, myslím, že dokážu být důsledná, ale dcera přesto nevidí na své straně žádný problém a neshody se stupňují. Terapii přerušila s tím, že jí nepomáhá a já už se popravdě těším, až bude samostatná a zároveň vím, že musím přežít ještě docela dlouho. Nechci se zbláznit ani pořád bojovat, otec mě nepodpoří. Co mám dělat?

04.03.2020 14:23: Macháčová Kristýna, Bc.
garantoval Rychlá Kateřina, Mgr.
Milá Lenko,
děkujeme, že se na nás s důvěrou obracíte, a to i přes doposud nevydařenou pomoc ze strany odborníků.
Píšete, že Vás trápí současný vztah se sedmnáctiletou dcerou, kterou jste před časem získala od jejího otce zpět do své péče a že momentální soužití probíhá formou boje mezi vámi dvěma.
Vychovávat dítě v pubertě může být skutečnou výzvou, která zkouší výdrž rodiče. Stejně tak testování hranic a sabotáž ze strany dítěte napíná trpělivost až na hranici prasknutí. Zejména, když se opravdu snažíte a zkoušíte různé postupy, pak nedostatek snahy z druhé strany opravdu zamrzí.
Ačkoliv se Vám dcera může zdát v současné době poněkud dětinská svým chováním, mohlo by pomoci zkusit s ní komunikovat jako se sobě rovnou, dospělou ženou. Takový přístup může zbořit zdi, které vznikají, pokud se dítě cítí, byť neoprávněně, nepochopené a nebráno vážně.
Z Vašeho dotazu vyplývá, že dcera sama docházela na terapii, kterou přerušila. Napadá mě, že byste mohly zkusit vybrat společně rodinnou poradnu, kam byste vyrazily spolu. Pohled třetí strany je často neocenitelným pomocníkem při řešení problému, ze kterého už nevidíme cestu ven.
V neposlední řadě byste neměla zapomínat sama na sebe. Po tlaku, který vzniká z neustálých rozepří s dcerou, může být čas vyhrazený jen pro sebe vítaným uvolněním. Ať už se jedná o koníčky, sport, posezení s přáteli nebo jen relaxování u dobré knížky či filmu doma. Pokud byste chtěla sáhnout po knize s nápady ohledně soužití s puberťákem, můžete zkusit titul Jak přežít pubertu svých dětí od Tamary Cenkové.
Přeji hodně sil a úspěchu v hledání správné cesty,
Kristýna Macháčová