Nevím, co dělat s tím, že si připadám úplně blbej. Mám jít na školu, naši by ze mě nejradši měli právníka. Jenže já nevím, co chci dělat. Ve škole nestíhám, nic nezvládám. Přímačky jsou stres, gympl nedám, jinou možnost naši neberou. Připadám si jako idiot.

09.03.2020 22:31: Dušková Klára, Bc.
garantoval Rychlá Kateřina, Mgr.
Milý Budy,
z Tvé otázky usuzuji, že se jedná o přijímací zkoušky na střední školy. Rozumím Tvým obavám, volba budoucí školy a přijímačky jsou velmi náročné období, kdy se člověk občas cítí bezmocně a neví, co má dělat dříve. Neustále jsi nucen poměřovat své síly s ostatními a snažíš se mít ty nejlepší výsledky. Věř mi ale, že podobné pocity a myšlenky mají všichni kolem tebe, i já sama jsem je měla. Je to období prvních velkých rozhodnutí a zkoušek. Máš pocit, že nic nezvládáš a nic nestíháš. Občas, když si myslíme, že nejsme dost dobří a nevěříme si, tak už ty samotné myšlenky přivádí neúspěch. Doporučuji Ti si učení rozvrhnout a projít si co nejvíce příjímacích testů. Existuje i spousta knih a kurzů, které Tě na přijímací zkoušky lépe připraví. Věřím, že postupným učením a připravováním bude Tvé sebevědomí růst a budeš si celkově jistější.
Souhlasím s tím, že přijímačky jsou stres. Jak pročítám Tvůj dotaz, domnívám se, že pociťuješ i určitý tlak ze strany rodičů. V tom případě by bylo dobré, aby sis s nimi zkusil v nějaké klidné chvíli promluvit a řekl jim, jak se cítíš a z čeho máš obavy. Zároveň by bylo fajn jim ukázat i nějakou snahu z Tvé strany, například v podobně plánu učení nebo toho, co jsi již pro učení udělal. Také píšeš, že Tví rodiče chtějí, abys v budoucnu chodil na gymnázium, ale ty si myslíš, že to nezvládneš. Chápu, že studium na gymnáziích se může zdát až děsivě náročné, ale dobré je, že jsou velmi všeobecné a vzhledem k tomu, že ještě nevíš, jaké povolání chceš v budoucnu dělat, je dobré, že na gymnáziu máš ještě další čtyři roky a máš možnost najít takové zaměření, které Tě bude bavit a naplňovat.
Může se stát, že přijímačky nedopadnou tak, jak by sis představoval, a že nebudeš přijat. To ale neznamená, že je vše ztraceno! V případě, že by se tak stalo, doporučuji podat si odvolání, mnoho studentů je dodatečně přijato touto cestou.
Na závěr ti chci připomenout, abys ve všem tomhle shonu nezapomínal na sebe! Učení a přípravu prokládej činností, která tě baví, a u které můžeš relaxovat. Udržíš se tak v dobrém rozpoložení, a i učení se stane efektivnější.
Přeji hodně štěstí a budoucích úspěchů!
S pozdravem,
Klára