Dobrý den, potřebovala bych poradit s problémem v práci. Jsem v organizaci na danou oblast jediná, kolegové pracují v jiném oboru a já jsem tam jen jakýsi doplněk, na který dalo ministerstvo peníze.
Problém je v tom, že toto vnímání, které navíc moje předchůdkyně nijak nekomentovala a nevadilo jí, mě blokuje ve výkonu práce. Přesto, že jsem docela zkušená, jsem najednou nejistá a nedokážu hájit svoje potřeby, navíc moji roli přebírají externí odborníci a já si připadám neprofesionální a zbytečná.
Vím, že můžu odejít, ale jde o pomáhající profesi a její zaměření je mi blízké. Jak můžu zpátky získat sebejistotu a zase najít sebe a hájit potřeby? Podotýkám, že v oboru už jsem pracovala jako vedoucí pracovník a nikdy jsem problém s prosazováním se neměla.

04.03.2020 14:08: Janovská, Barbora, Bc.
garantoval Rychlá Kateřina, Mgr.
Milá Lolo,
z Vašeho dotazu cítím, že je pro Vás takováto situace v práci náročná a nepříjemná. I přesto z ní však neutíkáte a chcete s ní něco dělat – a za to bych Vás chtěla moc ocenit, protože ne každý by na to našel odvahu! Nevím, jak přesně to nyní u Vás v práci vypadá a budu tedy vycházet čistě z toho, co jste napsala.
Přemýšlím nad tím, jak spolu v práci fungujete jako kolektiv. Napadá mě totiž, že člověk se často cítí nejistý před těmi, se kterými nemá třeba úplně blízký vztah a neví, co od nich čekat. Možná by tedy jednou z cest, jak znovu získat svou sebejistotu, bylo zlepšení vztahů s kolegy (více komunikovat, strávit spolu nějaký čas i mimo práci…).
Píšete, že jste v minulosti zastávala vedoucí pozice. Co Vám tehdy pomáhalo v tom, abyste si věřila? Co bylo jinak? Někdy pomůže se nad takovými věcmi zamyslet. Zkuste si třeba sama pro sebe sepsat alespoň pět Vašich silných stránek nebo schopností, na které jste pyšná. Někomu také v cestě za ztracenou sebedůvěru pomáhá, když si každý večer do deníku/sešitu napíše jednu věc, která se mu daný den povedla. Rozumím, že Vás může hodně brzdit pocit, že jste „jen nějaký doplněk,“ ale já si říkám, že pokud jste jediná, která se v práci zaobírá danou oblastí, je Vaše role rozhodně důležitá.
Úplně se neorientuju v tom, proč Vaši roli přebírají externí odborníci, a tak mám k tomu hned dvě věci:
1) Pokud externí pracovníci přebírají roli, kterou ve firmě máte zastávat vy, nebojte se dát najevo, že to zvládnete a za svou rolí si stůjte.
2) Pokud mají externí pracovníci roli, na kterou jste byla zvyklá z minulého zaměstnání (a víte tedy, že byste ji zvládla) nemusíte se kvůli tomu rozhodně cítit neprofesionálně – jen si zkuste uvědomit, že v současné práci je Vaše pozice a náplň práce někde jinde. A jestliže víte, že byste zvládla roli jinou, můžete to zkusit navrhnout zaměstnavateli.
Také mě napadá, že můžete využít pomoci odborníků – například osobního kouče, případně psychologa, kteří by s Vámi cíleně pracovali na zvýšení sebedůvěry a sebeprosazení. Přínosný by pro Vás také mohl být kurz asertivity (zdravého sebeprosazování). Na internetu lze, právě pod heslem asertivita, najít mnoho zajímavých technik a doporučení.
Přeji Vám, abyste svou důvěru v sebe sama znovu našla a cítila se v práci dobře. Do Vašeho hledání Vám přeji mnoho štěstí a sil.
Bára