Prosím o radu. Jedna věc mi dělá problém, a sice když přítel ráno vstává, je nevyspalý, cestu do práce prospí, v práci si dělá kafe, aby neusnul, cestu z práce prospí a pak večer třeba do 2 do rána si hraje na počítači, pak jde spát, vstává v půl šesté, je nevyspalý... Já jdu spát třeba v jedenáct, ale stejně špatně usínám, protože jsem nervózní z toho, co on, i když se snažím sama sebe přesvědčit, že je to jeho problém. Nakonec usnu, ale když se vzbudím, vstanu a jdu za ním, jestli už nepůjde spát. Myslím si, že to není vůbec dobré pro jeho zdraví, když každý den spí v průměru 4-5 hodin, hlavně když vidím tu jeho únavu během dne. Jak se mám zbavit té vnitřní nervozity a starosti o to, že to přežene a přetáhne, když si myslím, že na spánkový dluh člověk dlouho nevydrží fungovat nebo jak ho přesvědčit, aby víc myslel na své zdraví.

16.06.2020 09:48: Svečulová Michaela, Mgr.
Dobrý den Ola,
Jsem ráda, že jste se se svými obavami obrátila na naší poradnu. Píšete, že Váš přítel je nevyspalý a spí denně 4-5 hodin a večery tráví hraním her. Víte, že je přes den unavený a vnímáte to jako důsledek krátkého spánku. Máte o něj starost.
Spánek je pro naše psychické i celkové zdraví důležitý. Každý ale můžeme mít potřebu spánku různou. Důležité je, že spí aspoň několik hodin denně. Jak to měl Váš přítel předtím? Spával běžně sedm nebo osm hodin denně a změnilo se to až teď? Jeho režim také ovlivňuje ten Váš a to jak vy usínáte a rozumím, že se tím zabýváte. Nemá partner aktuálně nějaké náročné období v životě? Mluvili jste o tom společně? Mohla jste mu vyjádřit, že máte o něj starost? Taky je otázkou, že pokud zatím nedokáže udělat změnu v režimu, můžete usínat odděleně v jiné místnosti? Když popisujete jeho únavu během cesty do práce, pracujete nebo cestujete spolu? To co určitě můžete, je mu vyjádřit, že máte o něj starost, nebo strach. Mohlo by to být pro něj jiné sdělení než že by něco měl nebo musí změnit. Je taky otázkou jak o svých starostech dokáže mluvit. Zkoušeli jste čas po práci naplnit nějakou společnou aktivitou? Věnujete se společně nějakému koníčku, zájmu? Taky si představuju, že je Váš partner vlastně věnuje pozornost něčemu jinému. Jaké to pro Vás je?
Zkuste o tom společně mluvit, co to s vámi dělá, že o něj máte starost. Porozumět tomu co se to s ním děje.
V případě, že Vás to bude trápit dál, zkuste se obrátit na odborníky, nebo navrhnout příteli párovou terapii. K odpovědi přikládám odkazy, kde můžete vyhledat psychologa, psychoterapeuta dle Vašeho bydliště:
http://www.katalog.psychoweb.cz/
http://www.psychoterapeuti.cz/adresar-psychoterapeutu/itemlist/category/4-stredocesky-kraj
https://czap.cz/pro-verejnost/seznam-psychoterapeutu/search
Přeju Vám hodně sil,
Mgr. Michaela Svečulová.