Dobrý den, potřeboval bych prosím radu už déle se potýkám s nějakou duševní problematikou většinu nocí neprospím nebo naopak někdy prospím celý den, nemám chuť vylézat vůbec ven, přijde mi jako bych byl mimo realitu, přestávám vnímat okolní svět, často, když už musím někam z nějakého důvodu mám strach z lidí a celkově se mi začne dělat špatně od břicha, někdy až bolest pociťuji z prostoru okolo sebe a z lidí, většinou toho poslední dobou moc nesním, přes noc přemýšlím většinou až v slzách a nemůžu vůbec usnout poslední dobou, zrušil jsem všechny aktivity, co mě nutili vycházet z domu, často přestávám odpovídat na zprávy, protože nechci někoho obtěžovat mnou a celkově mojí existencí, tak se chci jenom zeptat zda je tohle v pořádku nebo mám navštívit nějakého specializovaného lékaře? Děkuji za odpověď s pozdravem Tomáš.

15.06.2020 15:31: SPONDEA, o.p.s.
Dobrý den, Tomáši,
přečetla jsem si váš detailní popis toho, co prožíváte a co se s vámi děje. Oceňuji odvahu, se kterou se svěřujete, i přestože vnímám, že napsat tuto zprávu pro vás nemuselo být příjemné. Váš dotaz zní, jestli máte navštívit specializovaného lékaře nebo zda je to v pořádku.
Píšete o potížích s jídlem a spánkem, což jsou věci, které dodávají nezbytnou energii a sílu k fungování člověka a zvládání stresu a životních výzev. Už jenom z tohoto důvodu vás chci podpořit v tom s někým svůj stav zkonzultovat. Neméně důležité jsou ale signály, které vám dává vaše prožívání – strach, nechuť, smutek, pocity méněcennosti. Neznamená to, že jste špatný nebo že je chyba, že se toto děje. Spíš si říkám, že pokud existuje nějaká možnost, jak zjistit, co potřebujete v životě jinak nebo jak si ulevit, proč ji nevyužít. Od toho tu odborníci jsou. V tom, co se vám děje, nejste sám, a aktuální období kolem koronaviru a celkové izolace může příznaky ještě zhoršovat.
Pokud se rozhodnete vyhledat odbornou pomoc, napadá mě možnost kontaktovat psychologa nebo psychiatra, častokrát je také ideální varianta spolupracovat s oběma. Psychiatr je vystudovaný lékař, který má možnost předepisovat léky jak k okamžité úlevě, tak k dlouhodobému užívání a stabilizaci. Psycholog/psychoterapeut má zase často větší kapacitu s lidmi mluvit, pátrat po tom, co se s nimi děje a co potřebují. Dochází se k němu v pravidelných intervalech na většinou padesátiminutová sezení. Pevně věřím, že ani jeden z odborníků vás nebude soudit nebo hodnotit, ale pomohou vám hledat cesty z tíživé situace.
Napadá mě ještě, že lidé, co k psychologovi nebo psychiatrovi jdou poprvé, někdy neví, jak vlastně začít, nebo co říct a zda jsou vůbec na správném místě. Pokud byste takto uvažoval i vy, chci vás podpořit, že se specialista doptá na vše potřebné, případně s sebou můžete přinést vytištěnou zprávu, co jste napsal sem do internet poradny.
Psychologové pracují buď tzv. „na pojišťovnu“, jejich seznam najdete zde: https://nrpzs.uzis.cz/index.php?pg=vyhledavani-poskytovatele--pro-verejnost# (- možnost „rozšířené vyhledávání“, obor péče „klinický psycholog“). Případně za přímou platbu, kontakty najdete např. na stránkách www.znamylekar.cz. Výhodou pak je kratší objednací doba. Pokud ještě studujete, školy mívají své psychology nebo poradce pro studium, kteří vás také mohou dále nasměrovat. Zorientovat se v možnostech vám pomohou také tyto stránky: https://www.najdipomoc.cz/.
Držím moc palce.
Michaela Kadlecová, SPONDEA