Dobrý den!, potřeboval bych poradit, zda je to normálni a co s tím mám dělat. Mám takový problém,at se cokoli ucim, nedokazu se na to soustředit a pořád při tom na něco myslím... a pak nic neumím, i když se snažím sebevíc. Jen věci logické například Matematika, Ivt aj. jsou v pohodě a nedělají mi problémy. Nevíte co s tím? Předem děkuji. Ondra |

22.06.2020 11:31: Šnerchová Veronika, Mgr. |
Dobrý den, Ondro, děkuji za dotaz i důvěru, se kterou se obracíte na tuto poradnu. Kdybych měla pátrat po příčině těchto potíží, nejprve bych se ptala, jestli se objevují až teď, v poslední době, anebo trvají již od dětství – tedy spíše, často se objevují až ve škole, kdy je potřeba, aby byli žáci nějaký čas „v klidu“ a dokázali se soustředit na učivo, práci, apod. V tom prvním případě (tedy, že se potíže objevují až teď), bych se Vás ptala, jestli se v poslední době událo něco, co více zaměstnává Vaše myšlení, např. jestli máte nějaké starosti, strachy nebo úzkosti, které Vám brání se soustředit na to, co potřebujete. Někdy pomůže se s nimi někomu svěřit, nejlépe někomu, komu důvěřujete – kamarádovi, rodičům, zkrátka nějaké blízké osobě a třeba zkusit společně přijít na nějaké řešení. V případě, že nikoho takového nemáte, je dobré kontaktovat nějakého odborníka, např. školního psychologa (i když vzhledem ke konci školního roku by asi byla prodleva), pedagogicko-psychologickou poradnu nebo klinického psychologa. Pokud ještě nemáte 18 let, bude potřeba ke konzultaci souhlas rodičů. Jestliže se potíže, které popisujete objevují již od dětství a teď máte problémy se zvládnutím přibývajícího množství učiva, usuzovala bych, že může jít o potíže se soustředěním (některou s poruch pozornosti – možná jste již slyšel o ADHD nebo ADD). V tomto případě by bylo nejlepší rovněž se obrátit na odborníka probrat s ním konkrétní potíže, které máte a zkusit společně hledat strategie, jak se nejlépe učit. Co Vám obecně v tomto případě mohu doporučit takto „na dálku“ – možná už jste z toho něco zkoušel (a pokud to „zabralo“, je to skvělé), např.: • učit se v době, která Vám nejvíce vyhovuje (nejlépe po odpočinku, ne hned po příchodu ze školy) • rozdělit si učivo do kratších časových bloků – tzn. např. po půl hodině, mezitím si odpočinout, jít se „provětrat“, zasportovat, zkrátka nějakou jinou činnost (není vhodné třeba mezi učením hrát hry na počítači, apod.) • učit se průběžně – nenechávat si větší množství učiva až před písemkou nebo zkoušením • častěji si látku opakovat • dobré je si třeba vytvořit i denní „rozvrh“ - nejen ten rozvrh, který máte ve škole, ale i doma – abyste měl dostatek času na odpočinek i na učení. Pokud se o prázdninách nemusíte učit (nečekají Vás nějaké zkoušky, atd.), zkuste pořádně odpočinout. Dobrým tréninkem je také třeba čtení nějaké dobré knížky. Snad se Vám aspoň něco z toho podaří. Ať jde vše k lepšímu! Mějte se pěkně. S pozdravem Veronika Šnerchová |
Server InternetPoradna provozuje občanské sdružení InternetPoradna.cz.
ISSN 1801-5190 © InternetPoradna.cz, 2001-2013.
InternetPoradna.cz, jejímž autorem je InternetPoradna.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported .