Dobry den,
mam takovy dotaz spise na psychologa/sexuologa. Je mi 28 let a muzi 29 let. Jsme spolu 4 roky, mame malou dcerku.
Nas vztah je dost bourlivy, otehotnela jsem neplanovane, ale nejak jsme vse zvladli. Co me vsak trapi je to, ze muz stale tajne kouka na porno, kdy se uspokoji ( vetsinou, kdyz jdu uspat dceru, po obede a vecer) Nema pak chut na sex, ale ani me nepohladi, nerekne mi, ze mi to slusi, nic. Zkratka se s nim citim jako by to byl muj bratr. Moc me trapi, opravdu moc. Nemit s nim dceru, tak s nim vztah hned ukoncim. O svem problemu vi, ale nechce to resit. Mame sex maximalne 2x do mesice. Rikal mi, ze je asi nemocnej, ze si nemuze pomoct. Nekolikrat jsem ho pristihla a ptam se sama sebe, ze mu to neni hloupy?
Jsem mlada a pohledna, takhle se zit neda... Proc uz skoro 4 roky uprednostnuje pornografii pred sexem se mnou? Co k tomu muze vede? Dekuji za Vas nazor.

23.07.2020 09:45: Procházka Ivo, MUDr., CSc.
Vážená paní,
většina zadaných mužů, kteří se dívají občas nebo i častěji na porno, tak činí ze dvou důvodů. Mají větší zájem o sex než jejich partnerka nebo upřednostňují jednodušší a rychlejší sexuální uspokojení (třeba kvůli velkému pracovnímu vypětí).
Ale mohou být i další důvody, které mohou souviset s kvalitou jejich partnerského nebo sexuálního vztahu. Sex pro ně může být zraňující, protože trpí nějakou sexuální dysfunkcí (při pornu je to pochopitelně tolik netrápí), mají sex spojen s nějakou nepříjemnou reakcí partnerky (nemusí se jednat zrovna o Vás, může jít i předchozí partnerku), v sexu je může přitahovat něco jiného než běžná heterosexuální aktivita.
Dalším důvodem (zejména u mladších mužů) může být, že nedokázali po odeznění zamilování (a k tomu vždy logicky po určité době vztahu dochází) převést svůj vztah na kvalitativně jinou úroveň. V takovém vztahu už není sex tolik o vášni a spontaneitě, ale výhodou je jeho snadná dostupnost a pravidelnost. Také by mohlo být příčinou zamilování do někoho jiného (to nemusí vždy znamenat milenku, stačí pouhé zamilování). Po porodu také může dojít u ženy k určitým změnám (třeba nadváze anebo menší starosti o svou fyzickou atraktivitu) a na to také může muž reagovat menším zájmem o sexuální styky.
Určitě hraje roli i to, že pornografie je dnes poměrně snadno dostupná.
Pamatuji si na americký vtip, kdy děda říká mladému klukovi, který sleduje porno na mobilu: Vy vůbec nevíte, co Vám dnešní doba přinesla. My, když jsme se chtěli podívat na porno, tak jsme museli jet desítky mílí na koni do města do nejbližší půjčovny videokazet.
Zdá se, že první možnost, tedy rozdílný sexuální zájem u Vás nehraje roli (i když ví manžel, že Vy ten zájem máte?).
Samotný fakt, že sleduje pornografii, není nic nenormálního (píšete, že to dělá tajně, že jste ho přistihla atd). Je pochopitelné, že to dělá v soukromí, nevypráví Vám o tom (podobně jako si mnoho partnerů nepovídá ani o svých zážitcích s autoerotikou). Jestli je na tom jeho sledování pornografie něco špatně, tak je to, že Vy máte zájem o sex, ale on ho odmítá. Sledování pornografie není nevěra.
Je tedy hodně důvodů, proč může manžel pornografii dávat přednost. Pokud o tom nebudete komunikovat, tak příčinu nezjistíte. Jeho odpověď, že je nemocný, není zřejmě nic jiného než odmítání komunikace. Možná by pro něj bylo jednodušší to probrat s nějakým terapeutem, protože před Vámi se může stydět. Pokud se terapeuta rozhodnete vyhledat, tak obvykle je možnost, aby s každým z Vás promluvil individuálně.
A je tam ještě jeden problém, který zmiňujete, ale ten podle mne se sledováním pornografie přímo nesouvisí, a to je nedostatek intimity. Obecně lze říci, že potřeba intimity je u žen častěji vyšší než u mužů a ony si musí o projevy něžností svému partnerovi říkat. A muž se musí snažit na to myslet a občas ženu potěšit, pohladit atd. Někteří muži to ovšem někdy mají tak, že intimitu vnímají jen jako součást předehry k sexu. Takže pokud sex mezi Vámi chybí, tak pak chybí i intimita. Ale samozřejmě je možné vyjadřovat intimitu i bez sexu. Pro mnoho žen to může být dokonce důležitější než samotný sex.