Dobrý den, obracím se na vás s dotazem/prosbou o radu. Kamarádka se již řadu let snaží vyrovnat s porodem mrtvého dítěte. Tato bolestná zkušenost velmi ovlivňuje její život a přes to, že vyhledala pomoc psychologa, nedokáže tuto skutečnost v sobě zpracovat. Mohli byste mi prosím sdělit, zda v ČR existuje nějaká platforma, kde by mohla tuto zkušenost sdílet s rodiči, kteří prošli podobnou zkušeností, popř. zda existuje organizace sdružující odborníky zabývající se přímo touto problematikou? Děkuji za odpověď. |

08.04.2021 11:20: Doleželová Markéta, Mgr. |
Dobrý den, předem Vám chci poděkovat, že se na nás obracíte. Píšete o bolestné situaci Vaší kamarádky, pro kterou hledáte podpůrnou pomoc. Z Vaší zprávy vnímám, že Vám její situace není lhostejná. Proto chci ocenit Vaši snahu jí pomoci. Hledáte informace o možnostech nabízených služeb, které pomáhají rodičům vyrovnat se s úmrtím miminka. Těchto služeb existuje v ČR několik a navzájem se svou nabídkou trochu liší. Organizace, které se věnují rodičům s touto zkušeností, jsou například Dítě v srdci: http://www.ditevsrdci.cz/, Modrá pomněnka: https://modrapomnenka.cz/ nebo Prázdná kolébka: http://www.prazdnakolebka.cz/. Na jejich stránkách naleznete podrobnější informace. Jsou na nich i kontakty na odborníky, kteří se tématu speciálně věnují. Dále můžu doporučit poradnu Vigvam, která se věnuje obecně tématu truchlení a ztráty a to i v komplikovaných případech: https://poradna-vigvam.cz/pro-pozustale/. Zmiňujete, že kamarádka pomoc psychologa vyhledala, nadále je pro ní však těžké se s touto situací vyrovnat. Říkám si, že se někdy stává, že nám daný odborník nemusí vždy pomoci. Třeba si s ním nesedneme osobnostně nebo se v našem tématu on sám neorientuje. Někdy je potřeba vynaložit více úsilí a hledat odborníka, se kterým si budeme rozumět hlavně lidsky a pro kterého bude naše situace bližší. Zkuste kamarádku podpořit v hledání, věřím, že to úsilí za to stojí. Další služby, které jsou v ČR nabízeny, jsou často iniciativou od rodičů, kteří si touto bolestivou zkušeností sami prošli. Více zjistíte zde: http://cekalajsemmiminko.lucielebduskova.cz/ nebo zde: https://ztratamiminka.cz/. Zakladatelky těchto služeb nabízejí různé programy uzdravení, tipy na knížky či filmy nebo popisují zkušenosti dalších rodičů. Pokud by Vaše kamarádka měla zájem spíše o sdílení s dalšími ženami v podobné situaci, tak pod iniciativou Tiché narození vznikla i svépomocná skupina maminek, které se setkávají pravidelně, bezplatně a online. Více se dozvíte na jejich stránkách: http://tichenarozeni.cz/podpurna-skupina/. Doufám, že odpověď pro Vás byla užitečná a přinesla potřebné informace. Držím Vám palce, ať s kamarádkou najdete vhodnou cestu, která jí bude vyhovovat. Přeji Vám i Vaší kamarádce vše dobré. Mějte se hezky, Bc. Vendula Říčařová, Univerzita Palackého Mgr. Markéta Doleželová garant psychologického poradenství z.s. InternetPoradna.cz |
Server InternetPoradna provozuje občanské sdružení InternetPoradna.cz.
ISSN 1801-5190 © InternetPoradna.cz, 2001-2013.
InternetPoradna.cz, jejímž autorem je InternetPoradna.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported .