Dobrý den, celý život vyrůstám v rodině, kde jsou duševní nemoci zakázané téma, nyní mi je konečně 18 let a chtěla bych vyhledat odbornou pomoc. Je mi pořád hůř, mám obrovské výkyvy nálad, agrese a občas obrovská euforie. Jsem dost nestálá a často mě pohlcují depresivní myšlenky, nedokážu být mezi lidmi, nemám zájem se s nikým stýkat a nic mě nebaví, mám problémy ráno vstát. Občas je mi opravdu zle a nedokážu nic dělat a občas jsem hrozně energická, mám spoustu sebevědomí a energie, utrácím spoustu peněz a poté se to zase změní.
Vztahy mi většinou nevydrží, bojím se opuštění, tak lidi raději opouštím první. Mohu mít nějakou duševní poruchu, nějaký problém? Kam s tím zajít a je to hrazené?

10.06.2021 07:44: Dočekalová Markéta, Mgr.
Vážená Karlo,
jsem ráda, že jste našla odvahu nejen napsat do Iporadny, ale také hledat pro sebe pomoc, což pro mnoho lidí může být dlouhá a těžká cesta. Píšete, že duševní problémy jsou ve Vaší rodině zakázané. Co přesně to pro Vás znamená? Že se například o nich nemluví, zlehčují se, nebo se člověku říká, že to má zvládnout sám….? Jsou lidé, pro které je bohužel stále těžké vyhledat pomoc, protože se setkávají s předsudky ostatních lidí, přitom ale, pokud máte nějakou vážnější fyzickou nemoc, také s ní jdete k lékaři a nepomáháte si s ní sám. Možná by Vašim blízkým pomohlo, když o tom budete hovořit, nebo když budou mít více informací? Tím, aby různé psychické problémy a nemoci už nebyly stigma, se zabývá spousta neziskových organizací. Informace můžete hledat například na Nevypusť duši.
Píšete, že je Vám konečně osmnáct, nevím, jestli jste třeba měla nějaké potíže už dříve a čekala, až o sobě budete rozhodovat sama? Tím, že jste plnoletá a svéprávná, zodpovídáte sama za sebe a sama o sobě také rozhodujete. Pokud potřebujete pomoc, nikdo Vám ji nemůže bránit vyhledat.
Ptáte se, zda můžete mít problém. Řekla bych, že všechno, co Vás obtěžuje, omezuje, trápí, co Vy vnímáte jako problém, problém je, právě proto, že Vy to tak vnímáte a je dobře, když na něj nemusíte být sama. Ke zbytku se nemohu vyjádřit, osobně Vás neznám, zní to ale, že vás trápí hodně věcí.
Ptáte se, kam s tím zajít – bylo by dobré vyhledat psychoterapeuta (psychologa, který má psychoterapeutický výcvik), nebo i psychiatra k tomu, abyste někoho našla, můžete použít například stránky znamylekar.cz. Je možné, že si terapii budete muset hradit sama, terapie je však zdarma, pokud má psychoterapeut smlouvu s pojišťovnou, což od něj snadno můžete zjistit. Pokud byste byla v nějaké akutní krizi, můžete se obrátit také na Krizové centrum, nebo Linku důvěry.
Hodně štěstí a sil!