Dobrý den,
Nevím, jestli se mi povede dost jasně a přesně popsat svoje pocity. Že si člověk předem rozmyslí, co a jak napíše (třeba tenhle dotaz), to je asi normální. Přistihl jsem se ale, že už delší dobu si v duchu nebo dokonce polohlasně připravuji vlastně cokoli, co bych měl nebo mohl někde říct nebo napsat. Vlastně si pro sebe dopředu "píšu" divadelní nebo filmovou roli (scénář) toho, co budu nebo bych mohl prožívat. Ovšem chování a odpovědi ostatních účastníků "hry" potom ve skutečnosti nesedí - okolí reaguje jinak. Nebo si svoji vlastní "roli" ani pořádně nepamatuju - sám něco řeknu jinak nebo něco zapomenu. Připravená "hra" se rozpadne a obvykle se zachovám jako naprosto zmatený pitomec. A nebo také zůstane úplně jen u fantazie a nikdy se do připravené situace nebo rozhovoru nedostanu a nebo nenajdu odvahu to nakonec říct. A někdy to funguje i zpětně, kdy se dokola vracím ve vzpomínkách a řeším, co jsem měl a neměl říct. Problém je, že se toto všechno děje nejen v zásadních a podstatných událostech, ale také v banalitách typu proč jsem koupil chleba a nekoupil mrkev...
Poraďte mi prosím, jak se tohoto problému zbavit nebo aspoň utlumit na snesitelnější úroveň, už mě to docela vyčerpává. Často si totiž podobně vymýšlím scénáře třeba v noci...
Děkuji!

15.09.2021 20:36: Volfová Alžběta, Mgr.
Dobrý den,
nejdříve bych Vám chtěla poděkovat za Váš dotaz.
Píšete, že si pro sebe dopředu "píšete" divadelní nebo filmovou roli toho, co budete nebo byste mohl prožívat. Zároveň také píšete, že Vás to docela vyčerpává, protože scénáře vymýšlíte třeba i v noci.
Bohužel už nepíšete o svém rodinném stavu, o své práci, o Vašich zájmech, o tom, kdy tyto Vaše stavy začaly, jak vznikly, jak dlouho trvají, jestli se v některých situacích projevují více apod. - všechny tyto a mnoho dalších otázek a odpovědí na ně by mohlo více pomoci vyřešit tento problém.
Stejně tak, jak tento problém nevznikl ze dne na den, tak jej ani odstranit nelze ze dne na den..
Vzhledem k tomu, že se jedná o myšlenky, je nutné tyto myšlenky nejdříve pořádně poznat, zmapovat, zjistit kdy a jak vznikají, a poté s nimi pracovat a měnit je - ať už odvedením pozornosti, "stopkou", nebo jejich přerámováním - k tomu je ale nejlépe dojít na terapii. Doporučuji vyhledat nějakého kognitivně behaviorálního terapeuta, který se podobnými potíži přímo zabývá, můžete jej nalézt například zde: http://www.cskbt.cz/adresar-terapeutu.php
Společně poté určitě najdete způsob, jak tyto myšlenky utlumit, nebo se jich úplně zbavit.
Držím palce,
Mgr. Alžběta Volfová