dobrý den,před 5 lety jsem měla pracovní úraz nohy mám omezený pohyb i stání.Byl mi přiznán1supen invalidity.Pracuji ale ve velmi náročném prostředí na oči.Ted mě zjistili oční problém a změnu zaměstnání.pakliže mě zaměstnavatel neumožní jinou práci a propustí mě musí mě doplácet mzdu k důchoduděkuji

21.07.2021 18:45: Jiřičná Lenka, Mgr.
Dobrý večer,
děkujeme za Váš dotaz.
Obávám se, že k úplnému, poctivému zodpovězení dotazu mám málo informací. Dotaz navíc patří spíš do právní, než do sociální oblasti a byla by i třeba písemná podoba všech souvisejících listin, jinak dáváme odpověď spíše od pasu.
Důležité například je, jaký typ pracovní smlouvy s Vámi zaměstnavatel uzavřel.
Máte -li smlouvu na dobu určitou a uplyne poslední den této smlouvy, zaměstnavatel nemá vůči Vám žádné povinnosti. Po skončení žádnou mzdu nedoplácí.
Ledaže by Vám ústně předem oznámil, že s Vámi počítá i po naplnění data, zadal by Vám práci, která datum na smlouvě na dobu určitou přesahuje a novou pracovní smlouvu byste podepsali později.
Jestliže však zaměstnavatel nic neříká, nenaznačuje, má se za to, že uplynutím data v pracovní smlouvě pracovní poměr skončil bez dalšího.
Máte - li pracovní smlouvu na dobu neurčitou a zhoršil se Váš zdravotní stav, tedy nejste schopna současnou pozici ze zdravotních důvodů vykonávat, zaměstnavatel by Vás měl přeřadit na jinou pozici. Pokud jste na původní měla vyšší mzdu, tuto by Vám měl po celou dobu přeřazení doplácet.
Pokud není pracovní poměr ukončen dvoustrannou dohodou, jsou výpovědní důvody ze strany zaměstnavatele velmi specifické. Zhoršení zdravotního stavu jako takové není důvodem pro ukončení pracovního poměru. Ukončení pracovního poměru musí být vždy provedeno písemně, abyste se případně mohla o co opřít v obraně a ochraně svých práv.
Pokud by např.zaměstnavatel Vaše pracovní místo zrušil, máte za jistých okolností právo na odstupné.
Jak vidíte, problematika je poměrně složitá. Abych mohla s čistým svědomím odpovědět, musely by být precizně vydefinovány veškeré podmínky Vašeho pracovně-právního vztahu a musela bych rovněž znát celou danou situaci.
Z výše uvedených důvodů tedy odpovídáme na Váš dotaz pouze v obecné rovině.
Pro konkrétní informace závěrem doporučuji kontaktovat právní poradnu v místě bydliště a sjednat si osobní schůzku.
Mgr. Lenka Jiřičná, Agnis Rosa, celorepublikové odborné poradenství pro hendikepované se sídlem v Brně, pracoviště v budově ZŠ Staňkova14,Brno - po + čt 14.00- 15.00hod, tel.poradenská linka: 511 119 400 nebo 511 110 116, email: poradna@pohyblivost.cz
web: www.pohyblivost.cz