Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jak je to s průkazem ZTP a ZTP/P hodně lidí si myslí, že průkaz ZTP a ZTP/P se automaticky přiznává pro osoby, které pobírají Invalidní důchod v II. stupni a mají tedy automaticky nárok na průkazku ZTP a ti co mají přinaný invalidní důchod ve III, stupni tedy jsou plně invalidní mají nárok na průkazku ZTP/P konkrétně mě zajímá přiznávání průkazu ZTP A ZTP/P u lidi s duševním (psychickym onemocněním) můžete prosím intepretovat , které konkrétní psychické onemocnění spadají do kategorie psychické postižení s dlouhodobými těžkými poruchami orientace a komunikace nikde to specifikované není, ale pokud má člověk psychózu, paranoidní schizofrenii, popřípadě disociativní stavy například disociativní amnézie a disociativní fuga(je velmi vzácná a v řadě případů se s ní psychiatři ani za svou mnohaletou praxi nesetkají).popřípadě si myslím, že by do okruhu měli spadat i veškeré typy schizofrenie. děkuji za odpověď

08.11.2019 10:45: Novosád Libor, PhDr. et Mgr., Ph.D.
Dobrý den paní Sofie,
děkujme za důvěru, s níž se na nás obracíte. K Vašemu dotazu ohledně průkazu OZP:
V žádném případě není tento průkaz přiznáván automaticky na základě toho, že žadatel byl uznán invalidním a pobírá invalidní důchod. Průkaz OZP je vázán na obtíže v oblasti mobility, komunikace a orientace, kdežto ID je vázán na práceschopnost, resp. zbytkový pracovní potenciál.
Průkaz osoby se zdravotním postižením (OZP) ve stupních TP, ZTP a ZTP/P je přiznáván dle zákona o dávkách pro OZP – Zákon č. 329/2011 sb., v jehož příloze jsou rámcová kritéria pro přiznání průkazu OZP. O tom, že schopnost komunikace a orientace je v případě schizofrenie poškozena či snížena, nebývá pochyb. Vydáván je Úřadem práce na základě vyjádření posudkového lékaře, který si vyžádá od vašeho praktického či obvodního lékaře souhrnnou zprávu a zprávy od všech lékařů, kteří Vás mají nebo měli v péči. Proto je velmi důležité, aby Váš lékař měl k dispozici všechny aktuální informace o Vašem zdr. stavu.
Po přiznání průkazu ZTP nebo ZTP/P, můžete požádat o příspěvek na individuální dopravu tj. na mobilitu (550 Kč/měsíc).
Žádost o průkaz ZTP podáváte na Vašem spádovém, tj. místně příslušném Úřadu práce – odd. nepojistných sociálních dávek, resp. dávek pro OZP a seniory, kde Vám předají potřebné formuláře a informace.
Doufám, že Vám odpověď pomohla a přeji Vám hodně štěstí.
Libor Novosád