Dobrý den, mám 91 letého strýce, který má rozpad sítnice.Existuje nějaká možnost-silné brýle, lupa -která by mu umožnila ještě si něco přečíst ? Děkuji za odpověď.

18.03.2020 18:38: Novosád Libor, PhDr. et Mgr., Ph.D.
Dobrý den,
děkujeme za důvěru, s níž se na nás obracíte. Vážíme si toho, že se snažíte svému strýci pomoci.
K Vašemu dotazu: Zda by mu postačily silné brýle, může posoudit jedině lékař – oftalmolog. Bez návštěvy jeho ordinace a podrobného vyšetření strýcova zraku se tedy neobejdete.
Pomůcek pro lidi s těžkým zrakovým postižením existuje celá řada. Jsou určené jak pro orientaci, tak pro usnadnění každodenních sebeobslužných činností, ale i pro možnost získávat informace (existují tedy ozvučené nebo hmatové hodinky, mluvící mobilní telefony, rozlišovače barev, šablony usnadňující podpis, indikátory hladiny, lupy různého typu, zařízení převádějící vizuální informace na zvukový popis, namluvené knihy atd.). Avšak důležité není jen si vybrat vhodné pomůcky, ale hlavně se naučit je správně používat.
Zorientovat se v nabídce mnoha pomůcek je pro laika vždycky problematické. Ideální by pro vás oba bylo navštívit některé ze středisek Tyfloservisu, kde by vám všechno ukázali, Váš strýc by si vybrané pomůcky vyzkoušel a mohli byste se s nimi případně dohodnout i na nácviku obsluhy těchto pomůcek.
Všechny služby 13 středisek Tyfloservvisu po celé ČR jsou zdarma. Stačí si vybrat nejbližší středisko z adresáře, který najdete na stránkách www.tyfloservis.cz a objednat si tam konzultaci.
Podotýkám, že na řadu zmíněných pomůcek lze dle zákona č. 329/2011 sb. získat příspěvek od státu (v příloze zákona jsou uvedeny jednotlivé pomůcky, na které stát přispívá). O příspěvek lze požádat na nejbližší pobočce Úřadu práce, na odd. dávek pro zdravotně postižené a seniory.
Přeji vám oběma hodně štěstí a trpělivosti.
S pozdravem
Libor Novosád
za tým i-poradny